بورس تحصیلی برای اتباع کشورهای تحریمی ترامپ

 دانشگاه "ویتون" در شهرک "نورتون" در شهر بریستول ایالت ماساچوست آمریکا در واکنش به طرح ضدمهاجرتی دونالد ترامپ که مانع از ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا می شود، اعلام کرد به اتباع این کشورها بورس تحصیلی می دهد. این دانشگاه پس از دستور دونالد ترامپ درخصوص ممنوعیت ورود مهاجران، چنین تصمیمی را اتخاذ کرد.

"دنیس هانو"، رئیس دانشگاه مذکور گفت: بورس تحصیلی با این هدف ارائه شده است که نشان دهد دانشگاه ویتون از حضور افرادی که متولد کشورهای دیگر هستند استقبال می کند، حتی اگر کاخ سفید با این مسئله مخالف باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود 18 درصد از دانشجویان این دانشگاه از 70 کشور مختلف هستند، افزود: "ما از اینکه مردم سراسر جهان دیدگاه های مختلف خود را به ویتون می آورند، استقبال می کنیم. این بورس تحصیلی برای همه مهاجران کشورهای خارجی است؛ اما متقاضیانی که از 7 کشور مسلمان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن درخواست دهند، در اولویت قرار می گیرند. ما قصد نداریم هیچ اقدام غیرقانونی انجام دهیم. ما فقط می خواهیم به دانشجویانی که به دانشگاه ویتون علاقه‌مند هستند بگوییم که ما هم به شما علاقه‌مند هستیم."

این اقدام دانشگاه ویتون باعث جنجال در رسانه های اجتماعی شد. برخی از کاربران فیس بوک و توییتر از این مسئله ابراز نارضایتی کردند و گفتند چرا این دانشگاه باید دانشجویان خارجی را نسبت به شهروندان آمریکایی در اولویت قرار دهد؟

روز جمعه یک قاضی فدرال ایالت سیاتل آمریکا طرح ضد مهاجرتی دونالد ترامپ را لغو کرد که این مسئله انتقاد شدید رئیس جمهور آمریکا را به دنبال داشت.