ترامپ درصدد فروش تسلیحات به عربستان و بحرین

 روزنامه واشنگتن تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نزدیک به دولت و کنگره خبر داده که دونالد ترامپ درصدد موافقت با فروش تسلیحات به عربستان سعودی و بحرین به ارزش چند میلیارد دلار است.

 این روزنامه می‌نویسد: «دولت ترامپ درصدد حرکت سریع برای تایید بسته‌های تسلیحاتی بزرگ به عربستان سعودی و بحرین است؛ بسته‌هایی که رئیس‌جمهور اوباما در چند ماه پایانی حضور در منصبش به خاطر نگرانیها در خصوص حقوق بشر آنرا مسدود کرد».

این روزنامه به نقل از «یک مقام آمریکایی که مستقیما درگیر انتقال تسلیحات است»، تاکید کرده که آمریکا درصدد است با قرارداد به ارزش تقریبی 300 میلیون دلار ارسال تجهیزات موشک هدایت شونده به عربستان سعودی و همچنین قرارداد چند میلیارد دلاری فروش جنگنده‌های اف 16 به بحرین موافقت کند.

واشنگتن تایمز نوشت: «این توافقات اگر تایید شود، سیگنال مهمی درباره اولویتهای دولت جدید در قبال چالشهای امنیتی و نیروهایی از قبیل گروه‌های جهادگرای اسلامی و ایران ارسال خواهد کرد».

یک مقام ناشناس آمریکایی در این باره گفته است: «اینها فروشهای تسلیحاتی مهمی برای متحدان کلیدی ما در خلیج(فارس) هستند آنهایی که در حال مواجهه با تهدید ایران هستند و آنها همچنین می‌توانند به جنگ علیه داعش کمک کنند».

این روزنامه در ادامه تاکید کرده که علی رغم رجوع به کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا به منظور اظهارنظر درباره خبر موافقت با ارسال تسلیحات تازه به عربستان سعودی و بحرین، آنها از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

در ماه های پایانی دولت باراک اوباما و به دنبال تشدید فشارهای بین المللی بر سر حملات کور عربستان سعودی به مردم یمن، برخی رسانه ها خبر دادند واشنگتن، جلوی نهایی شدن قرارهای تسلیحاتی تازه این کشور با عربستان سعودی را گرفته است.

این خبر در حالی منتشر شد که از ابتدای حملات ائتلاف عربستان سعوی از فروردین ماه سال 1394 تا به امروز 21 بهمن 1395، سعودیها همچنان در حال استفاده از تسلیحات غربی علیه مردم یمن هستند.