ترامپ بار دیگر از قضات شکست خورد

 دادگاه تجدیدنظر درخواست ترامپ را نپذیرفت و همراستا با رای دادگاه واشنگتن دستور به تعلیق فرمان داد. شعبه ۹ دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو در رای خود تصریح کرده است دولت نتوانسته هیچ مدرک و سندی ارائه دهد که شهروندان این هفت کشور در تدارک انجام عملیات تروریستی در خاک آمریکا هستند. ترامپ اما گفته دست‌بردار نیست و به دادگاه عالی شکایت خواهد کرد.

 سنبه دستگاه قضایی ایالات متحده تاکنون پرزورتر از دونالد ترامپ بوده است. بالاخره روز پنج‌شنبه پس از کش و قوس‌های فراوان و البته با تاخیر دادگاه تجدیدنظر درباره فرمان اجرایی ترامپ رای داد و با رای خود تیم ترامپ را در شوک فرو برد. دادگاه سانفرانسیسکو با بررسی مستندات دو طرف (موافقان و مخالفان محدودیت صدور روادید) رای به تعلیق دستور ترامپ داد و همچنان رای رئیس‌جمهوری جدید آمریکا درباره ممنوعیت ورود مسلمانان 7 کشور به آمریکا در تعلیق خواهد بود.  قضات دادگاه تجدیدنظر که 3 نفر بودند رای به تعلیق فرمان اجرایی دادند و به نظر می‌رسد دستگاه قضایی سرسازگاری با ترامپ ندارد. رای دادگاه اولیه هم که در واشنگتن صادر شد، از سوی یک قاضی که منصوب دوران جورج بوش است صادر شد و حالا در دادگاه تجدیدنظر دوباره از سه قاضی موجود یکی منصوب جورج بوش بوده است و دو نفر دیگر یکی منصوب کارتر و دیگری منصوب اوباما بوده است. به گزارش خبرگزاری آلمان دادگاه تجدید نظر هم علیه سیاست مهاجرتی ترامپ رای داد. به این ترتیب لغو فرمان مهاجرتی ترامپ تمدید شد.

 ترامپ اما حاضر به پذیرش حکم این دادگاه نشده و اعلام کرده که تصمیم به مقابله با آن را دارد. رویترز هم گزارش داد که سیاست مهاجرتی خبرساز و جنجالی دونالد ترامپ با شکست جدیدی روبه‌رو شد. دادگاه تجدید نظر در سانفرانسیسکو پس از دو روز بررسی این فرمان‌، تصمیم دادگاه پیشین مبنی بر لغو آن را تمدید کرد. به این ترتیب، شهروندان هفت کشور مسلمان می‌توانند تا «اطلاع ثانوی» به آمریکا سفر کنند. این در حالی است که ترامپ علیه حکم دادگاه تجدید نظر سانفرانسیسکو هم اعتراض کرد و آن را مغایر با نیازهای امنیتی آمریکا دانست. او این حکم را یک «تصمیم سیاسی» و خطرناک ارزیابی کرد و با اعتراض خود بار دیگر عملا استقلال قوه قضائیه آمریکا را زیر سوال برد. ترامپ در توییتی که پس از رای دادگاه تجدید نظر منتشر کرد، نوشت: «امنیت آمریکا در خطر است.»

دیدار در دادگاه

خبرگزاری آلمان رای دادگاه تجدید نظر را آشکارا شکست جدید دولت ترامپ ارزیابی کرده است. ترامپ اما تهدید کرده است که از پیگیری موضوع صرف‌نظر نمی‌کند و گفته است: «قرار دیدار ما در دادگاه!» درحالی‌که تیم دونالد ترامپ معتقد است که تصمیم درباره سیاست مهاجرتی در شمار وظایف و اختیارات قوه مجریه و دولت است، حقوقدانان فرمان مهاجرتی ترامپ را عملا دخالت در کار قوه قضائیه ارزیابی می‌کنند. در توضیح پیرامون رای دادگاه تجدید نظر درباره فرمان مهاجرتی ترامپ آمده است که ادعای رئیس‌‌جمهور مبنی بر تهدید امنیت ملی به‌عنوان علت اتخاذ چنین سیاستی پذیرفتنی نیست و حتی اگر چنین ادعایی درست هم باشد، علت آن نادرست بیان شده است.

طرفداران ترامپ اما معتقدند سیاست دولت در زمینه منع موقت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان، یگانه سیاست درست در این زمینه است. طبق خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری آلمان طرفداران ترامپ بر این باورند که تنها از طریق پیشبرد این سیاست می‌توان با خطرات و تهدیدات امنیتی مقابله کرد. با وجود این برخی با انتقاد از استدلال‌های طرفداران ترامپ می‌گویند که تیم ترامپ و طرفدارانش حتی به این نکته نیز توجه نمی‌کنند که اکثر حملات مرگباری که اخیرا در آمریکا روی داده‌اند، از سوی شهروندان خود آمریکا صورت گرفته‌اند. حملات دیگری هم که طی دو دهه اخیر صورت گرفته است بیشتر از جانب شهروندان سعودی، مصری و اماراتی بوده است که در این بین هیچ‌کدام از این سه کشور در فهرست ترامپ نبوده‌اند.

پولیتیکو می‌گوید که احتمالا ترامپ به‌دلیل مراودات تجاری که با کشورهای مذکور دارد نام این کشورها را در این لیست قرار نداده است. بر اساس خبر منتشر شده از سوی شبکه CNN، یکی از قاضیان دادگاه تجدید نظر از سوی طرفداران ترامپ تهدید شده و از این رو تحت حفاظت پلیس آمریکا قرار گرفته است. شبکه خبری فاکس‌نیوز که عملا به منبع خبررسانی تیم ترامپ بدل شده است اعلام کرد که مردم آمریکا قادر به فهم رای دادگاه تجدید نظر نیستند و این دادگاه با رای خود عملا با زندگی مردم این کشور بازی می‌کند. این در حالی است که بسیاری از موسسات و شرکت‌های آمریکایی علیه فرمان مهاجرتی دولت ترامپ اعتراض کرده و آن را برای اقتصاد و جامعه آمریکا زیانبار دانسته‌اند. با این حال شعبه ۹ دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو در رای خود تصریح کرده است: دولت نتوانسته است هیچ مدرک و سندی نشان دهد که شهروندان این هفت کشور در تدارک انجام عملیات تروریستی در خاک آمریکا هستند. سه قاضی دادگاه استیناف در رای خود نوشته‌اند که درخواست وزارت دادگستری آمریکا برای ابقای فرمان اجرایی را رد کرده‌اند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به حکم دادگاه استیناف در توییتی نوشته است: دیدار در دادگاه، امنیت کشورمان در خطر است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین در کاخ سفید به خبرنگاران گفته است: این یک تصمیم سیاسی است، ما آنها را در دادگاه خواهیم دید. من مشتاقانه منتظر این کار هستم. دونالد ترامپ اضافه کرده است: این تصمیمی بود که به نظرم ما خیلی آسان پیروز می‌شدیم. در واکنش به رای دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو، باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن گفته است: این حکم یک پیروزی بزرگ برای ایالت واشنگتن است. به گزارش فاکس نیوز، وی اضافه کرده است: ما ملت قانون هستیم. قانون در کشور ما شامل همه می‌شود، ‌ازجمله رئیس‌جمهوری. دادستان کل ایالت واشنگتن در واکنش به توییت رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است: ما تاکنون دو بار در دادگاه رو به رو شده‌ایم. اکنون قانون اساسی ما در خطر است. از سوی دیگر، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است در حال ارزیابی رای دادگاه استیناف و همچنین گزینه‌های قانونی در این باره است. در همین زمینه، کلیان کونوی، مشاور ارشد دونالد ترامپ نیز پیش‌بینی کرده رئیس‌جمهوری آمریکا در نهایت در دادگاه به آسانی پیروز خواهد شد. به گزارش «فاکس نیوز» پیش‌تر مقام‌های دولت دونالد ترامپ تاکید کرده بودند که آماده‌اند در صورت ضرورت مساله فرمان اجرایی رئیس جمهوری را در دیوان عالی این کشور مطرح کنند.

دستور ترامپ چه بود؟

دونالد ترامپ روز بیست و ششم ژانویه با امضای یک فرمان اجرایی ورود اتباع ایران، سوریه، لیبی، یمن، سومالی، عراق و سودان به خاک آمریکا را به مدت ۹۰ روز ممنوع کرد. ورود مهاجران نیز به مدت ۱۲۰ روز و ورود پناهجویان سوری نیز به صورت «نامحدود» ممنوع شده است. این حکم در آغاز با ابهامات زیادی در خصوص وضعیت دارندگان ویزا و دارندگان کارت سبز (گرین کارت)همراه شد و موجی از سردرگمی مسافران را در سراسر دنیا به همراه داشت.

در پی این فرمان، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با در نظر نگرفتن ویزاهای دیپلماتیک و منقضی در مجموع ۶۰ هزار ویزا باطل شده است. فرمان دونالد ترامپ یک هفته بعد با حکم قاضی دادگاهی در سیاتل ایالت واشنگتن به‌طور موقت به حال تعلیق در آمد. ولی وکلای دولت آمریکا به این رای اعتراض کرده و خواستار برقراری فوری فرمان رئیس جمهوری شدند. با این حال، دادگاه شعبه نهم استیناف سانفرانسیسکو روز یکشنبه درخواست فوری وکلای دولت را رد کرد و از طرفین خواست تا عصر دوشنبه مدارک خود را به دادگاه ارائه کنند. پیش از این قرار بود روز سه‌شنبه حکم دادگاه استیناف اعلام شود ولی اعلام آن تا روز پنج‌شنبه به تاخیر افتاد. فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا در دو هفته گذشته با اعتراض‌های گسترده‌ای در آمریکا و دیگر کشورها روبه‌رو شده است. 97 شرکت آمریکایی و دو ایالت این کشور با ارائه دادخواست‌هایی به دادگاه استیناف خواستار لغو این فرمان شدند. از سوی دیگر تظاهرات زیادی در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شد.