افشای جزئیات گفتگوهای تلفنی مشاورترامپ با سفیر روسیه

 روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، نوشته است: مذاکرات تلفنی بین "مایکل فلین" مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ و "سرگئی کیسلیاک" سفیر فدراسیون روسیه، بار دیگر در مرکز توجه زیاد رسانه های گروهی آمریکایی قرار گرفت. بر اساس اطلاعات جدید روزنامه «واشنگتن پست» فلین پیش از این در ماه دسامبر سال گذشته از سفیر روسیه خواسته بود تا واکنش تندی به تشدید تحریم‌ها علیه روسیه از سوی واشنگتن نشان ندهد. این در حالی است که کاخ کرملین شایعات مربوط به محتوای مذاکرات دو مقام روسی و آمریکایی را «نادرست» خوانده است.

بهانه برای مورد بحث قرار گرفتن دوباره مذاکرات بین تیم رئیس جمهوری جدید آمریکا و مقامات رسمی روسیه، خبر روزنامه «واشنگتن پست» بود که به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی خبر داده بود که مشاور امنیت ملی ترامپ در جریان مذاکرات خود با سفیر روسیه در ماه دسامبر (یعنی قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری) سیاست اعمال تحریم‌ها را بررسی کرده و از کیسلیاک خواسته بود تا واکنش بیش از حد تندی به تحریم‌های مضاعف اخیر آمریکا در قبال روسیه نشان ندهد.

این در حالی است که "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش به این خبر، به خبرنگاران گفت که چنین مذاکراتی بین آقای فیلن و کیسلیاک انجام گرفته است، ولی اطلاعات مربوط به محتوای آن درست نیست.

به نوشته «کامرسانت»، خبر مربوط به محتوای این گفتگوها چند سئوال را مطرح می کند: اولا مشخص نیست که منبع خبری روزنامه آمریکایی چگونه به این اطلاعات دست یافته است. برای مثال، خبرگزاری «رویترز» در ماه ژانویه خبر داده بود که دقیقا در روز 29 دسامبر که تحریمها علیه روسیه بار دیگر تشدید شد، آقای فیلن پنج بار با سفیر روسیه مذاکره داشته است.

در حالیکه به گفته مقامات روس، این تماس‌ها تنها بر اساس پروتکل‌های موجود صورت گرفته است. هرچند در این مذاکرات مسئله تحریم‌ها نیز مطرح شده بود، ولی هیچ علامتی در مورد وعده‌ای از سوی مشاور امنیت ملی ترامپ در مورد اقدام خاصی از سوی دولت آتی ترامپ در این رابطه صورت نگرفته بود.

تلاش برخی نیروهای آمریکایی برای ضربه زدن به روسیه

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه گفته است: «دیپلمات‌های روسی در روابط دیپلماتیک خود دقیقا بر اساس کنوانسیون وین عمل می کنند. من هنوز در شوک هستم که چگونه محتوای این مذاکرات بصورت موضوعی مخرب و تحریک آمیز در رسانه های گروهی و برخی محافل سیاسی آمریکایی مطرح شده است. چرا که در آمریکا نیروهایی هستند که سعی می کنند افکار عمومی را از تهدیدات از جانب روسیه بترسانند.»

این روزنامه می افزاید، مسئله دوم این است که اصلا مشخص نیست آیا موضوع تحریم‌ها در این گفتگوها مطرح شده است. مقامات روس پیش از این چندین بار اعلام کردند که طرف روس هرگز در مذاکره با شرکای غربی خود موضوع «اقدامات محدود کننده علیه روسیه» را مورد بررسی قرار نمی دهند. آقای فلین نیز دوبار در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد اینکه تحریم‌ها در مذاکراتش با سفیر روسیه مطرح شده، پاسخ منفی داده است. ولی «واشنگتن پست» برغم این تکذیب علنی، به نقل از «منابع خبری خود»، خلاف این مسئله را مدعی شده است.

سومین نکته هم این است که باید از روزنامه نگاران آمریکایی این سئوال را پرسید که آیا مطرح شدن موضوع تحریم‌ها، به منزله امکان گرمتر شدن روابط بین واشنگتن و مسکو است؟ خود روزنامه «واشنگتن پست» یادآور شده که برخی مقامات دولتی آمریکایی گفته اند که موضوع تحریمها بررسی شده است، ولی علامتی مبنی بر اینکه فیلن وعده علنی برای اقدامات دولت جدید ترامپ در این رابطه داده باشد، وجود ندارد.

درز اطلاعات از سوی منابع خبری یا سرویس‌های امنیتی؟

گذشته از این، تماسهای احتمالی مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با سفیر روسیه قبل از مراسم تحلیف ریسایت جمهوری می تواند نقض قانون «لوگان» مربوط به سال 1799 باشد که تا به امروز از لحاظ رسمی در ایالات متحده اجرا شده است. بر اساس این قانون، هر شهروند آمریکایی که اختیارات قانونی ندارد، حق ندارد با نمایندگان دیپلماتیک کشورهای خارجی مذاکره کند.    

و بالاخره باید گفت که این سئوال همچنان باقی می ماند که محتوای چنین مذاکرات محرمانه‌ای چگونه ممکن است فاش شده باشد: آیا صحبت بر سر تماس رسانه ها با مقامات است یا سرویس‌های امنیتی آمریکایی؟ همانطور که روزنامه «هیل» روز جمعه به نقل از "شان اسپایسر" سخنگوی رسمی کاخ سفید نوشت که مقامات واشنگتن نگران درز اطلاعات مربوط به مذاکرات دونالد ترامپ با دیگر رهبران کشورهای جهان است و قصد دارد تحقیقات دقیقی را در این رابطه انجام دهد.