تاکید میشل عون بر نقش اساسی حزب الله در لبنان

 «میشل عون» رئیس جمهور لبنان تاکید کرد: ما به وحدت و تمامیت ارضی سوریه و مردم این کشور اهتمام داریم و هرگونه حل و فصلی در این چارچوب میسر است چرا که امکان پایان جنگی همچون جنگ سوریه بدون حل و فصل سیاسی ممکن نیست.

میشل عون در گفتگو با شبکه سی. بی. سی مصر به مناسبت سفر به این کشور، در خصوص پناهندگان سوری در لبنان گفت: لبنان هیچ گونه کمک هایی در مورد آوارگان سوری دریافت نکرده است اما کمک های مستقیمی به آوارگان سوری در لبنان انجام شده است که کافی نیست. تعداد آوارگان بر اساس آخرین آمار بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰  هزار نفر است که این میزان یک سوم مردم لبنان را تشکیل می دهد.

وی افزود: حل بحران سوریه تنها از طریق سیاسی میسر خواهد بود. حل بحران سوریه با توجه به نتایج مذاکرات ممکن است و کشورهای شرکت کننده در نشست آستانه باقی ماندن رئیس جمهور سوریه در قدرت را قبول کردند.

وی در خصوص لبنان نیز گفت: تا زمانی که سرزمینی تحت اشغال اسرائیل وجود دارد و تا زمانی که ارتش به قدر کافی برای مبارزه با اسرائیل قدرت ندارد ما ضرورت وجود سلاح مقاومت در کنار سلاح ارتش را احساس می کنیم.

عون افزود: حزب الله اهالی جنوب و از لبنانی هایی هستند که سرزمین آنها اشغال شده و همچنان بخشی از سرزمین تحت اشغال قرار دارد و بدیهی است که سلاح حزب الله مغایرتی با دولت ندارد و بخش اساسی دفاع از لبنان است.

رئیس جمهور لبنان در ادامه گفت: بخشی از سرزمین ما تحت اشغال اسرائیل قرار دارد و اسرائیل هنگامی که بر سرزمینی سیطره می افکند به سختی از آن دست می کشد و ما باید به سلاح حزب الله تکیه کنیم. در سال ۲۰۰۶ ما جنگ جنون آمیزی را شاهد بودیم که طی آن مناطق شمال و دیگر مناطق که حزب الله در آن حضور ندارد مورد بمباران قرار گرفت.

وی همچنین افزود: «لبنان نیازی به اثبات عربی بودن خبر ندارد و مصر از زمان نهضت لبنان این را می داند اما شبهاتی بین لبنان و عربستان وجود داشت که آن را رفع کردیم. ما مذاکرات بین لبنان و عربستان پیرامون تسلیح ارتش را با وزاری مربوط خواهیم گشود».

میشل عون در پاسخ به سوالی پیرامون امکان سفر به ایران نیز گفت: مانعی برای سفر به تهران وجود ندارد.