تظاهرات مکزیکی ها در اعتراض به «دیوار ترامپ»

دهها هزار نفر از مردم مکزیک علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه کار آمریکا تظاهرات کردند تا اعتراض خود را به سیاست های مهاجرتی وی نشان دهند.

گفتنی است ترامپ در راستای مهار سیل مهاجرین غیر قانونی که از مکزیک وارد آمریکا می شوند، ساخت دیواری عظیم در مرز ۲ کشور را خواستار شده حال آنکه مدعی است هزینه آن را دولت مکزیک باید بپردازد.

شمار معترضینی که در شهر مکزیکو سیتی تجمع کردند ۲۰ هزار نفر اعلام می شود و هدف از برگزاری تظاهرات هم اعلام اتحاد مکزیک در برابر ترامپ و واداشتن وی به رعایت احترام کشور همسایه است.

معترضین همچنین از «انریکه پنه نیتو» رئیس جمهوری مکزیک برای ناکامی در مبارزه با فساد و کاهش خشونت، انتقاد کردند.

گفتنی است که ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود مکزیکی ها را بی توجه به آنکه بخش عظیمی از نیروی کارِ ارزان آمریکا را تشکیل می دهند، دزد و متجاوز خواند و از یک هفته پیش به این سو نیز پلیس ضد مهاجرت آمریکا در راستای پیشبرد سیاست های ترامپ، صدها مهاجر غیر قانونی را در دستکم ۶ ایالت این کشور، بازداشت کرده است.

این نخستین اقدام پلیس آمریکا در راستای اجرای فرمانی است که ترامپ در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۷ با تمرکز بر پیگرد قانونی ۱۱ میلیون مهاجر غیر قانونی ساکن این کشور، صادر کرد.

عملیات ضربت پلیس که ادعا می شود با هدف بازداشت مهاجرین بزهکار صورت می گیرد، برخی از آنهایی را که سابقه شرارت و ارتکاب جرم ندارند نیز شامل می شود.

ترامپ اخراج حدود ۳ میلیون مهاجر غیر قانونی که سابقه بزهکاری دارند را از اولویت های دوره ریاست جمهوری خود، بر شمرده است.