انتظار ترامپ از روسیه درمورد کریمه

به گفته سخنگوی کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا خواهان بازگرداندن شبه جزیره کریمه از روسیه به اوکراین است.

اواخر اسفند 1392 و پس از تنشها بین مقامات محلی کریمه با دولت غربگرای اوکراین پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور روسگرای این کشور، در این شبه جزیره همه پرسی در خصوص الحاق آن به روسیه برگزار شد.

نتایج نهایی همه پرسی شبه جزیره کریمه نشان داد که بیش از 90  درصد مردم این منطقه خودمختار، به الحاق به روسیه رای مثبت دادند.

حالا سخنگوی کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ که پیشتر بر آمادگی و تمایلش برای بهبود روابط آمریکا و روسیه تاکید کرده است، درباره کریمه و اوکراین اظهارنظر کرده است.

«شان اسپایسر» ابتدا در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره دلایل کناره‌گیری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی آمریکا توضیحاتی ارائه داد.

یک ماه قبل دستگاه قضایی آمریکا اعلام کرد در حال بررسی روابط فلین و چند مقام دیگر آمریکا با روسیه است. آن زمان گفته شد که فلین همزمان با اعلام آخرین دور تحریم‌های دولت «باراک اوباما» علیه مسکو، با سفیر روسیه تلفنی صحبت کرده و وعده رفع تحریم‌ها را داده است.

سخنگوی کاخ سفید دیشب گفت: «بعد از هفته‌ها بررسی این مسئله(استعفای مایکل فلین)، نه به دلیل موضوعات حقوقی و قانونی، بلکه به دلیل زیر سوال رفتن اعتماد، این تصمیم اتخاذ شد»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «نکته طنز و عجیب کل این قضیه صورت گرفته آن است که رئیس‌جمهور(ترامپ) در قبال روسیه، فوق‌العاده سرسخت بوده است. او همچنان دارد موضوع کریمه را پیش می‌کشد؛ کریمه‌ای که دولت قبلی(اوباما) به روسیه اجازه داده بود آن را بگیرد».

اسپایسر ادامه داد: «نیکی هیلی سفیر او(ترامپ) در سازمان ملل در اولین روز کاری اش در شورای امنتی سازمان ملل ایستاد و قویا اشغال کریمه توسط روسیه را تقبیح کرد. همانطور که او گفت، "وضعیت ناگوار در شرق اوکراین به نحوی است که باید قویا اقدامات روسیه را محکوم کرد"».

وی افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ خیلی صریح اعلام کرده که از دولت روسیه انتظار دارد خشونت‌ها در اوکراین کاهش یابد و کریمه را (به اوکراین) برگرداند. البته او برخلاف دولتهای قبلی، کاملا انتظار داشتن روابط خوب با روسیه را دارد و خواهان آن است تا ما بتوانیم بسیاری از مشکلات جهان از قبیل تهدید داعش و تروریسم را با همدیگر حل کنیم».