«ترامپ» اشتباهات «اوباما»‌را درباره سوریه تکرار می‌کند

 اظهارات غیر مستقیم و اشارات و مسائلی که به بیرون درز رفته، اینها عناوین کلی سیاست آمریکا در قبال سوریه در حال حاضر با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در این کشور به شمار می‌رود،‌ بدون  این‌که ماهیت سیاست واقعی دولت جدید آمریکا در ارتباط با تحولات بحران سوریه توضیح داده شود.

آغاز دوران جدید در ایالات متحده به ریاست دونالد ترامپ، با لغو تعدادی از توافق‌نامه‌ها و فرمان‌هایی همراه بود که واشنگتن پیشتر آن را امضا کرده بود، پیش از آنکه رئیس جمهوری جدید فرمانی صادر کند که ورود پناهندگان و برخی دارندگان روادید از عراق، ایران،‌لیبی، سومالی، سودان، یمن و سوریه به آمریکا را با محدودیت روبرو می‌کند.

این در حالی است که گمانه‌زنی درباره این مسئله ادامه دارد به اینکه ترامپ به وعده خود مبنی بر لغو توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که آن را ننگی برای آمریکا دانسته بود، بر اساس آنچه در مبارزات انتخاباتی گفته بود، عمل کند.

تمام این داده‌ها سیاست جدید آمریکا در منطقه به ویژه در ارتباط با پرونده سوریه را ترسیم می‌کند، هر چند میان اظهارات ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی و تصمیماتی که پس از راهیابی به کاخ سفید و به دست گرفتن قدرت تناقض وجود دارد.

رئیس جمهوری فعلی آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود دولت اوباما، گروه تروریستی داعش را به وجود آورده است، وی پس از آنکه قدرت را به دست گرفت، اعلام کرد هدف وی رویارویی با رئیس جمهور بشار اسد نیست، بلکه هدف وی مقابله با گروه داعش و توقف توسعه‌طلبی آن در منطقه است.

تناقض جدید پس از اظهارات «ترامپ» و ادعای وی مبنی بر تصمیم برای ایجاد مناطق امن به زعم خود برای غیرنظامیان در سوریه آشکار شد تا بار دیگر سناریوی «اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا را مطرح کند که همواره آن را شش سال پیش در ابتدای بحران سوریه تکرار می‌کرد که این اظهارنظر سئوالاتی را درباره اینکه چرا اوباما بر طبل ایجاد منطقه حائل می‌کوبید،‌مطرح کرده بود.

مسئله قطعی این است که ترامپ در حالی به قدرت رسیده است که صحنه سوریه شاهد تغییرات اساسی و بنیادین است چه در سطح میدانی یا حتی سیاسی، چرا که ارتش سوریه از طریق آزادسازی بخش‌های وسیعی از خاک این کشور، معادلات را به نفع خود تغییر داده است در نتیجه در کنار همپیمانانش، به قدرتمند‌ترین طرف در صحنه میدانی تبدیل شده است،‌همچنین درباره بعد سیاسی باید گفت که مذاکرات میان دولت سوریه و معارضان در دو بخش سیاسی و مسلحانه روند جدی‌تری به خود گرفته است.

داده‌ها به این اشاره می‌کند در صورتی که رئیس جمهوری جدید آمریکا تصمیم به تشدید تنش بیشتر در پرونده سوریه بگیرد، کشورش را بار دیگر در ورطه گرفتار خواهد کرد به ویژه این‌که اجماع بین‌المللی درباره توقف درگیری‌ها در خاک سوریه با نظارت روسیه، ایران و ترکیه به دست آمده است علاوه بر آن‌که باید به رابطه رئیس جمهوری آمریکا با شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد که ترامپ، وی را فردی که با تروریسم می‌جنگد، قلمداد کرده است، بنابراین احتمال دارد که رئیس جمهوری جدید آمریکا به دنبال برگ‌های برنده بدون شکست‌های جدید یا تکرار اشتباهات اوباما باشد.

اما این مسئله عبارت است از پیش‌داوری‌ها و تحلیل در چارچوب منطقی حوادث و امکان روشن شدن سیاست‌های واقعی دولت جدید آمریکا در برهه آتی به ویژه در سایه اظهارات عجیب و غریب و تصمیمات غیرمنتظره «ترامپ» وجود ندارد.