غلبه موشک‌های بالستیک روسیه بر هر نوع سامانه دفاع موشکی آمریکا

 "دمیتری راگوزین" معاون نخست وزیر روسیه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی از شبکه «راسیا-1» اعلام کرد، موشکهای بالستیک جدیدی که در روسیه ساخته شده، قادر به غلبه بر هر نوع سامانه دفاع ضد موشکی آمریکاست.

راگوزین که ریاست هیئت مدیره کمیسیون صنایع نظامی روسیه را نیز برعهده دارد، یادآور شد که در حال حاضر در نیروهای مسلح این کشور انواع مختلف موشکها، از جمله مدل «ویه وادا» اتحاد جماهیر شوروی (که بر اساس کلاسه بندی ناتو "شیطان" نام گرفته) وجود دارد و این موشک نمونه قابل اعتمادی است که موجب نگرانی‌های زیادی برای کشورهای غربی شده است. به گفته وی، در آینده نزدیک نیز موشکهای بالستیک قاره پیمای جدیدی که در حال ساخت هستند، جایگزین آنها خواهند شد.

وی تاکید کرد: «روند ساخت نمونه های جدید موشک‌های بالستیک در روسیه طبق برنامه و با موفقیت در حال اجراست و بدین ترتیب دورنمای سپر موشکی آمریکا هر چه باشد، نمی تواند تهدید نظامی جدی برای روسیه محسوب شود، برای اینکه ما می توانیم بر آن غلبه کنیم.»

برتری تانک‌های روسی بر مدل‌های آمریکایی و اسرائیلی

معاون نخست وزیر روسیه همچنین اعلام کرد که تانکهای تی-14 «آرماتا» روسیه نیز از لحاظ فناوری بر مدلهای مشابه آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی ارجحیت دارند.

راگوزین گفت: «از لحاظ ساخت تانکهای نظامی هم باید بگویم که بدون تردید تانکهای "آرماتا" که در حال حاضر در روسیه ساخته می شوند، از لحاظ فناوری بسیار پیشرفته تر از مدل‌های مشابهی است که در آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی ساخته شده است.»

تانکهای نظامی سنگین مدل تی-14 «آرماتا»، تنها مدل نسل سوم تانکها در جهان است که الگوی آن بطور کامل در روسیه طراحی شده و مشابه خارجی ندارد. گفته می شود تولید این تانکها از سال 2018 آغاز خواهد شد.

ارتش روسیه باید آنقدر قوی باشد که کسی به فکر درگیری نباشد

رئیس هیئت مدیره کمیسیون صنایع نظامی روسیه در این مصاحبه همچنین به ضرورت توانمندی ارتش این کشور اشاره کرده و گفت: «نمی خواهم از موضع قدرت صحبت کنم، ولی این یک واقعیت است که کشورها نیز مانند انسانها، هرچقدر قویتر و دارای قدرت بیشتری باشند، بهتر است. روسیه باید آنقدر قدرتمند باشد که بتواند به هر تهدیدی پاسخ دهد و به همین دلیل است که هزینه قابل توجهی برای تقویت توان دفاعی کشور صرف می شود تا نیروهای مسلح همه فناوری‌های مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند.»

به گفته راگوزین، «اگر ارتش به خوبی آموزش دیده و به درستی تجهیز نظامی شده باشد، اگر ناوگان نظامی-دریایی همه تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد، نیروهای هوایی-فضایی به پیشرفته ترین تسلیحات نظامی مجهز باشد، دیگری هیچ کشوری مایل نخواهد بود تا با روسیه وارد درگیری نظامی شود.»