مشاور امنیت ملی جدید آمریکا را بیشتر بشناسید

دونالد ترامپ پس از استعفای مایکل فلین از سمت خود، «هربرت ریموند مک‌مستر» را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا معرفی کرد.

 
هربرت ریموند مک‌مستر، ژنرال نیروی زمینی آمریکا، سابقه سال ها حضور در ارتش این کشور را داشته و در کشورهای عراق و افغانستان نیز خدمت کرده است.

 

پس از استعفای فلین، نخستین گزینه ترامپ برای منصب مشاور امنیت ملی «رابرت هاروارد» - ژنرال نیروی دریایی - بود که به دلایل شخصی از پذیرفتن این سمت سر باز زد.

 

ترامپ با ستایش مک‌مستر وی را مردی سرشار از تجربه و هوش فوق العاده خواند که در ارتش مورد احترام همه است. مک‌مستر نیز ضمن پذیرفتن این سمت اظهار کرد: «باعث افتخار است که می توانم به خدمت به ملت آمریکا ادامه دهم.»

 

مک‌مستر به عنوان مغر متفکر ارتش آمریکا شناخته می‌شود. وی در زمان حضورش در عراق و افغانستان، به عنوان یک استراتژیست نظامی فعالیت داشت. از سوی دیگر، به نظر نمی رسد مک‌مستر بر خلاف فلین، روابط نزدیکی با مسکو داشته باشد؛ وی اخیرا به بررسی راه های ممکن برای مقابله با پیشرفت های نظامی روسیه مامور شده بود.

 

همچنین، مجله تایم با ذکر این جمله که "مک‌مستر متفکر نظامی برجسته قرن 21 است"، نام وی را در سال 2014 در فهرست 100 شخصیت تاثیرگذار جهان قرار داد.

 

وی در کتاب خود، مداخله نظامی آمریکا در ویتنام را مورد انتقاد قرار داده است. همچنین او فارغ‌التحصیل دکترای تاریخ آمریکا از دانشگاه کارولینای شمالی است.

 

اما در این میان، شاید این پرسش مطرح شود که مشاور امنیت ملی آمریکا دقیقا چه مسئولیتی دارد و چه نقشی ایفا می کند؟ 

 

مشاور امنیت ملی آمریکا به طور مستقل درخصوص مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی به رئیس جمهور مشاوره می دهد. مشاور امنیت ملی یکی از مقامات بلندپایه در دولت آمریکا و یکی از معتمدترین و نزدیک‌ترین اشخاص به رئیس جمهور است.

 

وی با حضور در شورای امنیت ملی به عنوان واسطه ای میان بخش های مختلف دولت عمل می کند. لازم به ذکر است کسب این سمت نیازی به تایید از سوی سنا ندارد.

 

پیش از مک‌مستر، مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا انتخاب شده بود که پس از افشای ارتباط وی با دیپلمات های روس پیش از مراسم تحلیف ترامپ، از سمت خود استعفا کرد.