تبلیغات مذهبی امارات علیه وهابیت در جنوب یمن

 به نظر می رسد امارات متحده عربی اخیرا با حمایت از مشی مذهبی مورد نظر خود که ضد وهابیت سعودی است، در صدد رویارویی با عربستان برآمده و استان های جنوبی یمن صحنه این رویارویی خواهد بود.

الازهر سکوی رویارویی امارات با عربستان

امارات استان های جنوبی و شرقی یمن را مجال جدیدی برای تقویت مشی مذهبی ضد وهابیت سعودی می داند و در تلاش برای تقویت بازوهای خود در این استان ها است و در این راه از روابط مستحکم خود با صوفی های حضر موت بهره برداری می کند و برای اعزام شیوخ این مناطق به الازهر تسهیلاتی ارائه می دهد زیرا الازهر را قوی ترین سکوی رویارویی با عربستان می داند.

رقابت بین این دو همسایه عرب در منطقه خلیج فارس فقط به نفوذ نظامی، سیاسی و جغرافیایی محدود نمی شود، بلکه رهبری مذهبی و روحی مسلمانان را نیز شامل در برمی گیرد.

حدود نیم قرن دشمنی امارات و عربستان

این وضعیتی است که اکنون بین امارات و عربستان در جریان است، دو کشوری که تاریخ دشمنی پنهان بین آنان به سال 1971 باز می گردد؛ زمانی که امارات از بیم حمله آل سعود به مرزهای شرقی در صدد یکپارچه کردن امارت های ساحل غربی خلیج فارس برآمد زیرا احتمال چنین اقدامی از سوی سعودی را تهدیدی برای منطقه نفت خیز ابوظبی می دانست.

رقابت با عربستان در زمینه اعطای جوایز به برگزیدگان مسابقات قرآن

از آن زمان تا کنون امارات در تلاش برای از بین بردن رهبری ادعایی عربستان بر جهان اسلام  بوده است و در این خصوص تلاش کرد از مناسبت های دینی به ویژه ماه رمضان و اعطای جوایزی فراتر و گرانبهاتر از جوایز سعودی بهره برداری کند که نمونه آن در نظر گرفتن جایزه بین المللی دبی برای مسابقات  قرآن بود.

حاتم بخشی‌های امارات پس از حوادث 11 سپتامبر

امارات همزمان با این اقدامات به بذل و بخشش هایی در قالب فعالیت های خیریه در بسیاری از کشورهای اسلامی اقدام  کرد و این راهبردی بود که پس از حوادث 11 سپتامبر و خشم افکار عمومی غرب در قبال ریاض روند صعودی طی کرد.

به عبارت دیگر امارات پس از این حادثه فرصت را برای خالی کردن زیر پای همسایه سعودی و تقویت حضور خود ت حت عنوان «اعتدال گرایی» و «مبارزه با تفکرات افراطی» مغتنم شمرد.

همزمان با سقوط اخوان المسلمین در مصر و قدرت گرفتن عبدالفتاح السیسی اماراتی ها بیش از پیش احساس قدرت کرده و در نتیجه به گام های جسارت آمیز تر در مقابل عربستان اقدام کردند.

به این ترتیب امارت به جذب شیوخ و صوفیان معروف به میانه روی و حامی الازهر رو آورد و در ژوئیه 2014 با تاسیس «شورای حاکمان مسلمان» به رهبری احمد الطیب شیخ الازهر، اقدامات آن در این خصوص به اوج رسید.

تبلیغ برای الازهر در رسانه‌های اماراتی

امارات هدف از این اقدام را مبارزه با طایفه گرایی و تقویت مشی میانه روی در جهان اسلام اعلام کرد و پس از آن حمایت سخاوتمندانه خود را نصیب مراکز وابسته به شیوخ استان های جنوبی یمن به ویژه صوفیان کرده و همزمان با آن رسانه های امارات به تبلیغ برای الازهر پرداخته و آن را تنها مرجع اهل تسنن معرفی کردند.

جنوب یمن صحنه کشمکش‌های رو به افزایش امارات و عربستان

در این میان سران ابوظبی ، شیوخ جنوب یمن را به سفر به الازهر ترغیب می کردند و بر اساس این راهبرد، امارات اکنون در جنوب یمن سخت به تکاپو افتاده است تا جایی که کشمکش سیاسی و نظامی آن با متحدانش در این مناطق هر لحظه رو به انفجار است.

تلاش برای در تنگنا قرار دادن عربستان

اطلاعاتی که در این خصوص در دست است، نشان می دهد رهبران ابوظبی شیوخ جنوب یمن را به سفر به الازهر تشویق و تمام تسهیلات مادی و لجستیکی لازم را نیز برایشان مهیا می کنند و در نظر دارند با این کار عربستان را در تنگنا قرار دهند و قدرت تحرک آن را سلب کنند.

از جمله این شیوخ محمد رمزو عضو هیئت موسوم به هیت شرعی فتوا و ارشاد جنوب یمن است که قرار است به منظور شرکت در دوره آموزش مبلغان به الازهر ملحق شود.

یکی دیگر از این شیوخ مناف التهاری معاون رئیس این هیئت است که سرگرم تهیه رساله دکترای خود در الازهر است.

همچنین گروه دیگری از این شیوخ آماده سفر به مصر هستند و قرار است یا به دوره مبلغان ملحق شوند و یا تحصیلات عالی خود را در آنجا ادامه بدهند.

رونق دادن مراکز صوفیان در جنوب یمن

از سوی دیگر برخی منابع عدن اعلام کردند که مراکز صوفی این شهر و مناطق اطراف آن با حمایت امارت در حال رونق گرفتن مجدد هستند، زیرا تا پیش از این از بیم گروههای تروریستی فعالیت های آنان تقریبا متوقف شده بود.

بنابر اعلام این منابع، امارات علاوه بر کمک های مالی مستقیم به این مراکز در صدد بازسازی مراکز صوفی و جبران خسارت های وارده به آنان و ارائه تجهیزات دارویی و پزشکی به درمانگاههای و مراکز بهداشتی وابسته است.

در حضرموت نیز امارات بخشش های سخاوتمندانه ای را در اختیار صوفیان قرار داده و با این اقدام به جنگ نرم علیه عربستان متوسل شده است.

حمایت های امارات علاوه بر کمک های مالی شامل کمک های رسانه ای و فراهم کردن امکانات اینترنتی است.

نگاهی به صفحات اینترنتی که تحت حمایت امارات قرار دارد نشان می دهد این صفحات بیشتر عناوین فرهنگی داشته وهدف از آن ترویج تفکرات صوفی با پوشش گسترده اقدامات خیریه است ودر واقع ابوظبی با این کار همچنان به مشی مذهبی خود در دشمنی با عربستان ادامه داده است.

در مقابل بعید نیست عربستان اقدامات ضد اماراتی خود را در تمام سطوح ادامه دهد و به این ترتیب پیش بینی می شود استان های جنوبی یمن وارد گردونه کشمکش های جدیدی شوند که چه بسا صوفیان که تا این لحظه وجهه مسالمت آمیز داشته و به دور از بازی های سیاسی بودند، در معرض تهدید قرار بگیرند.