نیروی هوایی افغانستان مجهز می شود

«اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، در مراسم دانش آموختگی افسران افغان دانشکده نظامی کابل گفت: براساس طرح 4 ساله‌ای که برای تجهیز نیروهای هوایی افغان در دستور کار قرار داده شده، این نیروها تا پایان سال 2020 میلادی به صورت کامل تجهیز خواهند شد.

وی افزود: پشتیبانی هوایی از نیروهای امنیتی افغان باعث کاهش تلفات این نیروها در میدان‌های جنگ خواهد شد.

رئیس‌جمهور افغانستان هشدار داد: با کسانی که از امکانات نیروهای امنیتی استفاده سو می‌کنند برخورد قاطعانه‌ای صورت خواهد گرفت.

غنی اظهار داشت: تعهد جامعه جهانی در نشست ورشو نتیجه قربانی دادن نیروهای امنیتی در مبارزه با تروریسم بوده است.

وی تصریح کرد: برای کسب تعهد دوباره جامعه جهانی تنها منطق من کافی نبوده بلکه نیروهای امنیتی افغان با خون خود آن را کسب کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این نیز ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا در دیدار با عبدالله گفته بود که آمریکا متعهد است تا نیروهای هوایی افغانستان را به صورت همه جانبه و کامل تجهیز و حمایت کند.

براساس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، آمریکا موظف است تا سال 2020 میلادی نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان را در بخش‌های آموزش، مشاوره، تجهیز تسلیحاتی نیروها و خصوصا نیروی هوایی این کشور حمایت کند.

اما برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان امور نظامی معتقد هستند که آمریکا و ناتو توجه چندانی به تجهیز نیروهای هوایی افغان نکرده‌اند بجز خریداری تعداد محدودی از بالگرد و هواپیماهای بال ثابت، بلکه تلاش کرده‌اند تا نیروهای امنیتی برای پشتبانی هوایی نیازمند نظامیان خارجی باشند.