آیا ترامپ به زودی برکنار می شود؟!

روزنامه ایندیپندنت به نقل از این تاریخ نگار می نویسد ترامپ ظرف چند هفته دیگر مجبور به استعفا خواهد شد. وی در بهترین حالت فقط شش ماه در پست ریاست جمهوری آمریکا دوام خواهد آورد.

این روزنامه انگلیسی در گزارش خود می نویسد که فینمن، استاد رشته تاریخ در دانشگاه فلوریدا آتلانتیک تصریح کرده است که به احتمال قوی کنگره آمریکا برای برکناری ترامپ وارد عمل شده یا او را ظرف چند هفته دیگر وادار به استعفا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرده است که دوره ریاست جمهوری ترامپ در بهترین حالت از 199 روز – مدت ریاست جمهوری "جیمز گارفیلد" که در سال 1881 ترور شد – بیشتر نخواهد شد.

فینمن گفت: "دموکرات ها و جمهوریخواهان به یکسان از رفتار و ادبیات ناشایست ترامپ در هر بار و هر جایی که سخنرانی می کند عصبانی و از بی ثباتی و ماجراجویی و خودسری وی ناراضی هستند."

این تاریخ نگار مشهور به عنوان نمونه ای رفتارهای غیرمسئولانه ترامپ که گواهی بر ناتوانی و شکست وی است به اقدام او در تصمیم گیری برای برگزاری نشست امنیتی درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی در یک مکان عمومی و جلوی چشم و گوش دیگران اشاره کرد. وی این رفتار غیر مسئولانه را گواهی بر شکست و ناتوانی ترامپ می داند.

"ایندیپندنت" پیش از این در 11 فوریه نیز فاش کرده بود که حتی در صورت عدم وجود مدرکی دال بر خیانت یا دریافت رشوه که طبق قانون اساسی آمریکا موجب عزل رئیس جمهور می شود، می توان ترامپ را به روش دیگری از سمت خود عزل کرد. این روزنامه در این راستا به اصلاحیه قانون اساسی آمریکا در سال 1967 اشاره کرده و نوشت این اصلاحیه راه را برای عزل رئیس جمهور قبل از پایان دوره ریاست باز می کند.

این روزنامه می افزاید: "با اینکه برخی تنها راه پایان دادن به زمامداری ترامپ را برکناری وی می دانند اما بند چهارم از اصلاحیه شماره 25 قانون اساسی آمریکا که در سال 1967 به تصویب رسید، فرصت دیگری را غیر از موارد اثبات خیانت یا دریافت رشوه، برای عزل وی فراهم می کند."

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی آمریکا معاون رئیس جمهور و اکثریت وزرای کابینه می توانند با امضای نامه ای خطاب به رؤسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان اعلام کنند که رئیس جمهور قادر به انجام وظایف خود به بهترین شکل نیست. در این صورت، معاون رئیس جمهور قائم مقام وی خواهد شد.