پشت‌پرده مرگ‌های مشکوک دیپلمات‌های روس

 روسیه در چند ماه اخیر شاهد درگذشت دست‌کم شش مقام ارشد دیپلماتیک خود بوده است که علت مرگ آن‌ها سکته قلبی یا بیماری‌های دارای سابقه قبلی عنوان شده است. برخی از تحلیلگران سیاسی نسبت به علت این مرگ‌های مشکوک ابراز بی‌اعتمادی کرده و فرضیه وجود توطئه علیه کاخ کرملین را مطرح کرده‌اند.

 

"ویتالی چورکین"، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، آخرین نفر از این حلقه شش تایی بود که با ۶۴ سال سن به طور ناگهانی در نیویورک درگذشت. علت فوت او نیز بیماری قلبی عنوان شد؛ اما پیش از این هیچ نشانه، سابقه و حتی خبری درباره بیماری چورکین در رسانه‌ها منتشر نشده بود.

 

سفیر روسیه در هند (۲۷ ژانویه)، سرکنسول این کشور در آتن (۹ ژانویه) و یک دیپلمات روس دیگر در نیویورک دقیقا در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸ نوامبر) بنا به دلایل مشابهی جان باختند. دستکم دو مرگ دیگر نیز طی ۴ اخیر در میان دیپلمات‌های روس به علت سکته قلبی یا بیماری گزارش شده است.

 

به این فهرست باید دو ترور دیپلمات‌های روسیه را نیز اضافه کرد. "آندری کارلف"، سفیر روسیه در ترکیه، ۱۹ دسامبر و حین بازدید از یک نمایشگاه نقاشی در آنکارا ترور شد و "پتر پالشیکوف"، دیپلمات دیگر روس، بر اثر اصاب گلوله افراد مهاجم در آپارتمانش واقع در مسکو به قتل رسید. 

 

جنازه "اولگ اروینکین"، رئیس پیشین "کا گ ب" - (مخفف نام اداره اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق) که به همکاری با جاسوس انگلیسی برای تهیه گزارشی علیه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، متهم بود، نیز ۲۶ دسامبر در صندوق عقب خودرویش پیدا شد.

 

کنار هم قرار دادن تمام این مرگ‌ها میان دیپلمات‌های روسی، شک و شبهه زیادی در میان تحلیلگران بوجود آورده است که در پشت پرده این وقایع، ممکن است یک برنامه‌ریزی سیستماتیک وجود داشته باشد. بویژه آنکه تیم پزشکی قانونی اخیرا پس از کالبدشکافی چورکین اعلام کرده است برای کشف علت مرگ وی به تحقیقات بیشتری نیازمند است. این در حالیست که پیشتر علت درگذشت او حمله قلبی اعلام شده بود.