هویت نمایندۀ عربستان در ژنو لو رفت+تصاویر

مدیر دفتر العالم در سوریه روز سه شنبه گفت: شاید گذشته و اقدامات "بشار الزعبی" از اذهان خیلی‌ها پاک شده باشد، اما وظیفه ما یادآوری -هرچند مختصر- جرم و جنایات او است که در حد جنایات جنگی می باشد. به عنوان مثال فعالیت وی در جبهه جنوب سوریه تحت لوای جبهه النصره  و ارتباط وی با سرویس های اطلاعاتی عربستان و اردن.

حسین مرتضی افزود: الزعبی  روز چهاردهم ماه مارس سال 2013  که روزی سرنوشت ساز برای او بود و پس از آن به عنوان فرمانده گروه تروریستی تکفیری موسوم به "جیش یرموک" در درعا انتخاب شد، از طریق سرویس اطلاعات سعودی با فهد بن عبدالله بن ثنیان آل سعود مدیر امور شبه جزیره عربی در وزارت خارجه سعودی ارتباط برقرار کرد.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی بود که الزعبی بازوی توانمند این بخش از وزارت خارجه سعودی در جنوب سوریه محسوب می شد و به همین علت اموال فراوانی در اختیارش قرار دادند تا  گروهک موسوم به "جیش یرموک" را تشکیل دهد.

مدیر دفتر العالم در  ادامه خاطرنشان کرد که الزعبی که به یکی از مهم ترین اعضای "اتاق موک اردن" تبدیل شد، برجسته ترین متحد جبهه النصره در جنوب سوریه بود به گونه ای که یکی از افسران ارتباطی میان سرویس اطلاعات سعودی و سرکرده های جبهه النصره محسوب می شد.

حسین مرتضی افزود: وی در چند عملیات نظامی تحت لوای جبهه النصره شرکت کرد و بعد ترویست های مسلح موسوم به جیش یرموک را وارد درگیری هایی چون نبرد گردان السهوه در ریف درعا کرد که در آن الزعبی تمام سیستم های کامپیوتری ویژه موشک های ضد هوایی ارتش سوریه را که میلیون ها دلار برای خرید آن هزینه شده بود، نابود کرد. وی تحت فرمان اربابان خود در اردن و سعودی و در چارچوب طرحی برای خارج کردن نیروی هوایی سوریه از عرصه خدمت با درخواست رژیم صهیونیستی این جنایات را مرتکب شد.

مدیر دفتر شبکه العالم در سوریه با یادآوری نبرد تیپ 138 نیروی هوایی در منطقه صیدا در حومه شرقی، خاطرنشان کرد: در آن نبرد که جبهه النصره حضور داشت، از الزعبی درخواست شد که گروه "فلوجه حوران" را برای شرکت در جنگ قانع کند؛ الزعبی با جبهه النصره در آن نبرد از طریق گروه "لواء الیرموک" شرکت کرد.

حسین مرتضی افزود: پس از آن نبرد، جبهه النصره از جانب سازمان اطلاعات عربستان به الزعبی 700 هزار دلار پاداش داد که آن پول در مدرسه شهر "الطیبه" در شرق درعا، به او تحویل داده شد.

وی تأکید کرد: الزعبی جنایتهایی را علیه اهالی شهر "الطیبه" مرتکب شد، و این شهر را چندین روز زیر آتش گرفت که بر اثر آن حدود 12 هزار نفر از مردم از الطیبه گریختند.

حسین مرتضی گفت: الزعبی برای سرپوش گذاشتن بر شکستش در نبرد "خربه غزاله"، با وجود درخواست سازمان اطلاعات عربستان سعودی از او برای ادامه نبرد، از سازمان اطلاعات اردن درخواست کرد به او اجازه عقب نشینی بدهد. وی در آن نبرد گندم آن منطقه را به سرقت برد و میلیون ها دلار از فروش آن در اردن به جیب زد.

حسین مرتضی خاطرنشان کرد: اما سؤال اینجا است که هدف کشورهای حامی این گروه، از مشارکت دادن آن در مذاکرات ژنو چیست، و آیا آنها به دنبال این هستند که این گروه را به عنوان مخالف میانه رو معرفی و بر جنایتهایش علیه مردم سوریه سرپوش بگذارند و آن را از جبهه النصره جدا معرفی کنند؟!

 213