دولت آلمان: اتهامات اردوغان علیه برلین پوچ و بی‌معنی است

به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، بعد از اینکه "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته آلمان را متهم به در پیش گرفتن شیوه های نازیسم کرد البته هنوز واکنش مستقیمی از طرف آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان وجود نداشته است.

 اما "استفان زایبرت"، سخنگوی دولت به نمایندگی از طرف مرکل و تمام دولت آلمان اعلام کرد که ما معادل کردن سیاست آلمان دموکراتیک با نازیسم را به شدت رد می کنیم. مقایسه آلمان با نازیسم همواره پوچ و بی جا است.

زایبرت همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهد که آیا پرداخت ها به ترکیه برای آمادگی به منظور عضویت در اتحادیه اروپا اهدافش را برآورده می کند. اینکه چگونه باید به روند اعطای بودجه قبل از عضویت در اتحادیه اروپا به ترکیه ادامه دهیم البته یک تصمیم اروپایی است.

اردوغان اواخر هفته گذشته ممنوعیت نشست های تبلیغاتی وزرای خود در آلمان را به عنوان شیوه های نازیسم مشخص کرد.

تا کنون سه نشست تبلیغاتی وزرای ترک در ایالات مختلف آلمان از دلایل امنیتی لغو شده است.

زایبرت در عین حال گفت که دولت آلمان تصمیم ندارد از برنامه های تبلیغاتی برای همه پرسی اصلاح قانون اساسی اردوغان به ابتکار خود جلوگیری کند. دولت آلمان همچنین درباره هیچ گونه ممنوعیت سفری در این راستا کار نمی کند. اما این حضورهای تبلیغاتی باید در چارچوب قانون برگزار شده و علنی اعلام شود.

دولت آلمان در ماه های گذشته همواره درباره محدودیت آزادی مطبوعات و آزادی بیان و برخورد با خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی شدید کرده است.

زایبرت از جمله درباره دستگیری "دنیز یوسل"، خبرنگار آلمانی در ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفت: دولت آلمان انتظار دارد که یوسل در اسرع وقت دوباره آزاد شود. آلمان و ترکیه باید درباره اختلاف نظرهای خود با هم صحبت کنند.

"پیتر آلتمایر"، رئیس دفتر صدر اعظم آلمان نیز اتهام اردوغان علیه آلمان مبنی بر در پیش گرفتن شیوه های نازیسم از طرف اردوغان را محکوم کرده و آن را کاملا غیر قابل قبول ارزیابی کرد.

آلتمایر نیز تاکید کرد که حضورهای تبلیغاتی وزرای ترک در آلمان نباید اساسا ممنوع شود. اما باید در چارچوب قانون و مقررات انجام گیرد. آلمان و ترکیه باید از بحث های غیر ضروری اجتناب کرده و آرام باقی بمانند.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان نیز مناسبات با ترکیه را بسیار پرتنش توصیف کرده و تاکید کرد که من اعتقاد دارم تکلیف ما این است که دوباره این مناسبات را نرمال کنیم.

وی که قبل از دیدار با همتایان اروپایی خود در بروکسل سخن می گفت درباره فعالیت های تبلیغاتی وزرای ترک در آلمان گفت: هر کشوری در این باره برداشت خود را دارد و در آلمان هم شرایط قانونی مشخصی در این باره وجود دارد.

  "هایکو ماس"، وزیر دادگستری آلمان از حزب سوسیال دموکرات  هم این گونه اظهارات اردوغان  شرم آور، غیر قابل قبول و به شدت مردود است.

"فولکر کایدر"، رئیس فراکسیون احزاب متحد مسیحی در آلمان نیز اظهارات اردوغان را رد کرده و گفت: این یک رویکرد باورنکردنی و غیر قابل قبول است که رئیس جمهور یک کشور عضو ناتو این گونه درباره عضو دیگر این ائتلاف نظامی اظهار نظر می کند آن هم بخصوص کسی که خود مشکلات زیادی با حاکمیت قانون دارد.

"سم ازمیر "، زئیس سبزهای آلمان نیز اظهارات اردوغان علیه آلمان را غیر منطقی دانسته و  خواستار یک پاسخ هماهنگ و مشترک اروپایی درباره مسئله تبلیغات وزرای ترک در آلمان و اروپا شد.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان هم در رادیو آلمان  مخالفت خود با نشست های تبلیغاتی وزرای ترک را ابراز داشته و در عین حال متوقف کردن قانونی این حضورهای تبلیغاتی را رد کرده و آن را غلط دانست.