خطرات سیاست ترامپ برای روسیه

 چاپ مسکو در گزارشی نوشته است: افزایش بودجه نظامی آمریکا تا 603 میلیارد دلار و اظهارات اخیر "جیمز ماتیس" رئیس پنتاگون مبنی بر اینکه «گفتگو با روسیه باید از موضع قدرت باشد»، چندان باعث واکنش خاص مقامات مسکو نشده است.

به عقیده "دمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه و مسئول صنایع دفاعی این کشور، «سگ دیوانه (نام مستعار غیررسمی ماتیس) که تاکنون فرماندهی نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف جهان را برعهده داشت، کاملا از روند اوضاع در جهان عقب مانده و هیچ تصور واقعی از توان نظامی روسیه ندارد که در حال حاضر تنها کشور در جهان است که قدرت بازدارندگی هر نوع تجاوز نظامی به خود و محیطش را دارد.»    

توان نظامی روسیه را نباید دستکم گرفت

راگوزین برای اینکه وزیر دفاع جدید آمریکا از توانایی موشکی روسیه آگاهی کافی داشته باشد، استدلالات کوبنده ای ارائه کرد: در وهله نخست موشکهای جدید بالستیک قاره پیمای «سارمات» است که قادر است بر هر نوع سامانه دفاع ضد موشکی موجود در جهان غلبه کند و می تواند 10 تن مهمات هسته ای را از طریق قطب شمال و جنوب به هر نقطه از جهان برساند. علاوه بر این، در سال آینده قرار است جدیدترین مدل بمب افکنهای راهبردی «توپولف-160» که بیشتر به «قوی سفید» معروف است، مورد استفاده نیروی هوایی روسیه قرار خواهد گرفت. به گفته مقامات نظامی روس، این بمب افکنها بیش از 2،5 برابر موثرتر از مدل قدیمی خود قدرت عملکرد دارد.

علاوه بر این، روسیه اخیرا موشکهای رهگیر ضد ماهواره «نودل» و همچنین زیردریاییهای هسته ای بدون سرنشین ویژه اعماق بسیار زیاد اقیانوس «استاتوس-6» که امکان رسیدن به سواحل دشمن فرضی را دارد، با موفقیت مورد آزمایش قرار داده است. نیروهای زمینی روسیه نیز به مدرنترین تجهیزات نظامی مجهز شده اند که از جمبه آنها، معاون نخست وزیر به سیستمهای رباتیک «نرختا» اشاره کرد که مسئول آن در اتاق خود نشسته و با اجرای انگشت خود هدایت آن را از روی صفحه نمایش برعهده دارد، بزودی در عملیات ویژه نیروهای زمینی بکار گرفته خواهد شد.  

به نظر می رسد که کرملین در شرایط کنونی فعلا نباید نگرانی از «تفنگ کشی» آمریکاییان داشته باشد.  سناتور "جان مک کین" که توان نظامی روسیه باب طبعش نیست، معتقد است که بودجه نظامی پنتاگون باید بیش از اینها افزایش یابد تا قدرت بازداندگی خویش را در مقابل روسیه حفظ کند.

ترامپ درصدد تقویت زیرساختارهای آمریکا

این روزنامه می نویسد: مسئله این است که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تردیدی ندارد که کنگره بودجه پیشنهادی وی برای تقویت زیرساختارهای کشور که معادل یک تریلیون دلار است را تایید خواهد کرد. چه کسی بدش می آید جاده ها و تونلهای جدید، فرودگاهها و خطوط آهن بیشتری ساخته شود و میلیونها موقعیت شغلی برای مردم آمریکا فراهم شود؟

در عین حال باید یادآور شد که ترامپ برغم "باراک اوباما" یک تاجر موفق ، یعنی مردم عمل است و اگر اهدافی که در نظر گرفته به اجرا بگذارد، روسیه می تواند در مقابل آمریکایی کاملا متفاوت قرار بگیرد که از امکانات فنی جدید و از جمله تجهیزات نظامی مدرنی برخوردار باشد.

انقلاب سرمایه گذاری ترامپ ازهم اکنون با مدرنیزه سازی دهه 30 توسط استالین در اتحاد جماهیر شوروی مقایسه می شود که اگر صورت نمی گرفت، روسیه قادر به پیروزی در جنگ بزرگ میهنی در دوران جنگ جهانی دوم نمی شد. البته در روسیه امروزی اصلا چنین طرحهای گسترده ملی مشاهده نمی شود.