دروغ های آمریکا درباره تلفات غیرنظامیان در عراق و سوریه

برخی رسانه‌ها و گروههای ناظر بر جنگ عراق و سوریه گزارش کردند که آمار رسمی پنتاگون درباره تلفات غیرنظامیان این دو کشور بسیار پایین‌تر از برآوردهای واقعی است.

 

آمار رسمی پنتاگون از تلفات غیرنظامیان در عراق و سوریه ظاهراً بسیار کمتر از برآوردهای سازمانهای غیردولتی است که حوادث منطقه‌ای را دنبال می‌کنند.

روز شنبه هفته جاری، ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در بازه زمانی نوامبر 2016 تا ژانویه 2017، 21 غیرنظامی در 9 حمله جداگانه نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش در دو کشور عراق و سوریه کشته شده‌اند.

در این بیانیه آمده بود: «گرچه نیروهای ائتلاف نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا اهداف نظامی را به شیوه‌ای هدف قرار دهند که خطر تلفات غیرنظامیان کاهش یابد، اما در برخی موارد، تلفات غیرنظامیان اجتناب‌ناپذیر است».

این آمار، تعداد تلفات غیرنظامیان از سال 2014 تاکنون را به 220 نفر می‌رسد اما با این حال، یک گروه نظارتی به نام «ایر وارز» (جنگ‌های هوایی) معتقد است که تعداد آمار تلفات غیرنظامیان حداقل دو هزار و 463 نفر می‌باشد.

پایگاه «آنتی‌وار» که بر تلفات غیرنظامیان در عراق و سوریه نظارت دارد نیز گزارش کرد: «در حقیقت، تنها گزارش یک رسانه از اواسط ژانویه نشان می‌دهد که حملات هوایی تحت رهبری آمریکا بین 25 تا 30 غیرنظامی را فقط در یک حادثه کشتند و با اینحال به طور طبیعی این مسئله در آمار رسمی قید نشده است».

بنا به گزارش «ایر وارز»، در حملات هوایی در بازه زمانی 935 روز علیه مواضع داعش در عرغاق و سوریه، در مجموع، 18 هزار و 750 حمله هوایی نیروهای ائتلاف علیه داعش انجام شده است که از این تعداد 11 هزار و 323 حمله هوایی در عراق و 7 هزار و 427 حمله هوایی در سوریه صورت گرفته است.

این گروه برآورد کرده است که دستکم 69 هزار و 337 بمب در حین این بازه زمانی پرتاب شده است.

آنتی‌وار گزارش کرد: «با توجه به اینکه اکثر حملات هوایی آمریکا با شهرهای پرجمعیت متمرکز است، جای تعجب نیست که تعداد زیادی از مردم عادی کشته می‌شوند و این در حالی است که تعداد زیادی از فرماندهان نظامی در دوران اوباما و ترامپ به گونه‌ای این جنگ‌ها را موفقیت‌آمیز جلوه می‌دهند که هرگز خیلی اعتراف نمی‌کنند».