مصالح جدید دیوار ترامپ

دونالد ترامپ در اصلی ترین حرکت برای به روز رسانی فرمان مهاجرتی اش، نام عراق را از لیست هفت کشور خط زده و برخی تغییرات فنی را در محتو اعمال کرده که به زعم خود ، قضات آمریکایی نتوانند مانند دستور پیشین آن راملغی کنند!به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، نام 6 کشور از جمله ایران همچنان در لیست باقی مانده و ممنوعیت سفر آن‌ها برای 90 روز اعمال می‌شود. دولت ایالات متحده در دستور اول، ورود دارندگان گرین کارت را هم ممنوع اعلام کرده بود اما در دستور جدید، این محدودیت برداشته شده است.کلین کانوی، مشاور ترامپ می گوید:« نسخه جدید شامل 6‌یا هفت کشور است ؛ با اینکه دولت بارها و بارها به عقب نشینی از اجرای این فرمان منع شده اما برای حفظ امنیت می خواهیم آن را هر چه سریع تر به مرحله اجرایی برسانیم».

حمایت بدنه دولت ترامپ از حذف نام عراق

گویا وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا با حذف نام کشور عراق از لیست کشورهایی که اتباع‌شان اجازه سفر به ایالات متحده را ندارند، موافقت کرده‌اند. توجیه آن ها این است که عراق در مبارزه با داعش، نقشی اساسی دارد . همچنین، وزیر امنیت داخلی آمریکا هم از این حرکت حمایت کرده است.یکی دیگر از دلایل حذف نام عراق این است که دولت این کشور، اقدامات جدیدی را در زمینه بازرسی ها ازجمله سخت‌گیری در زمینه نظارت بر روادید و تبادل اطلاعات انجام داده و همچنین با آمریکا در زمینه مقابله با گروه داعش در حال همکاری است.کاخ سفید تاکید کرد: فرمان ممنوعیت سفر شامل اتباع کشورهای ایران، سودان، سومالی، لیبی، سوریه و یمن است و دارندگان کارت سبز را شامل نمی شود.فرمان مهاجرتی پیشین ترامپ که در ۲۷ ژانویه صادر و با مخالفت قضات زیادی روبه‌رو شد، مسافران و شهروندان عراق را هم در بر می گرفت.

مقابله به مثل اروپا به نمایندگی از کشورهای مسلمان!

کشورهای مسلمان تحریم شده توسط ایالات متحده آنچنان بده بستانی با واشنگتن ندارند که بخواهند مقابله به‌مثل کنند اما اتحادیه اروپا در یک اقدام تازه ، قصد دارد نارضایتی خود از فرمان مهاجرتی ترامپ را به‌صورت عملی نشان دهد. به گزارش یورونیوز، پارلمان اتحادیه اروپا، قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد ه که در صورت اجرای آن شهروندان ایالات متحده آمریکا نخواهند توانست همانند دهه های گذشته بدون اخذ ویزا وارد کشورهای عضو اتحادیه شوند.بر اساس این قطعنامه، کمیسیون اتحادیه اروپا به عنوان بازوی اجرایی این اتحادیه موظف است تا در طول دو ماه و در‌صورتی که واشنگتن، شهروندان پنج کشور عضو این اتحادیه را از ضرورت فعلی اخذ ویزای آمریکا معاف نکند، قطعنامه را لازم‌الاجرا و با ا و مقابله به مثل کند.مارگاریتیس اسکیناس، سخنگوی رییس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که کمیسیون در این باره به «اصرار و تاکید و گفت‌وگوی سازنده» با آمریکا ادامه خواهد داد.آمریکایی‌ها برای سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز به اخذ ویزا ندارند اما شهروندان بلغارستان، کرواسی، قبرس، لهستان و رومانی برای سفر به آمریکا، ملزم به اخذ ویزای این کشور هستند.سالانه میلیون ها آمریکایی با سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، میلیون ها دلار را وارد اقتصاد این کشورها می کنند. کمیسیون اتحادیه اروپا نگران است که در صورت مقابله به مثل و در پیش گرفتن سیاست مشابه با واشنگتن، صنعت گردشگری قاره سبز آسیب جدی خواهد دید.

عربستان حامی تروریست به دنبال فرافکنی

در حالی که همه دنیا انتظار داشتند به‌جای ایران، عربستان در لیست ترامپ باشد و اتباع بزرگ‌ترین صادرکننده تروریست در دنیا از ورود به آمریکا منع شوند، رییس جمهور تازه کار ترجیح داده که مناع مالی اش در شبه جزیره به خطر نیفتد! با این حال، سعودی‌ها هم بیکارننشسته اند و برای ماستمالی کردن تاریخ و کمرنگ شدن نقش پررنگ شان در حادثه یازده سپتامبر، سخت مشغول حیله گری هستند. نیویورک پست، در مطلبی نوشت: افراد وابسته به دولت عربستان تلاش کرده‌اند با فریب دادن و استفاده ابزاری از کهنه‌سربازان آمریکایی، موجب تضعیف قانون جدیدی شوند که شکایت خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر از ریاض به سبب دست داشتن در این حملات را تسهیل می‌کند.روزنامه آمریکایی «نیویورک پست» ادامه داد که این افراد برای پیشبرد هدف خود، از کهنه سربازان آمریکایی سوء استفاده می کنند. «تیموتی کرد»، گروهبان یگان تفنگداران دریایی که در عراق خدمت کرده است، در این باره گفته است:«من در پی حملات یازده سپتامبر، به تفنگداران دریایی ملحق شدم. اینکه افرادی که من برای جنگ با آن‌ها به تفنگداران دریایی ملحق شدم، بخواهند به من شام و ناهار رایگان بدهند، مشمئزکننده است».

قانون جدید ترامپ، چه می گوید؟

مفاد فرمان جدید مهاجرتی ترامپ شامل بندهای ذیل است:

دین و مذهب هیچ نقشی در صدور ویزا برای شهروندان 6 کشوری که در لیست سیاه قرار گرفته اند ندارد؛ به عبارت دیگر، همان طوری که یک ایرانی مسلمان نمی‌تواند ویزای آمریکا را از این پس دریافت کند، یک ایرانی یهودی یا مسیحی هم نمی‌تواند مجوز ورود به آمریکا را بگیرد.

کسانی که ویزای چند ورودی (مالتی) دارند می‌توانند رفت‌و آمد کنند و از قاعده مستثنا هستند.

آن دسته از پناهجویانی که تاریخ سفرشان تعیین و قطعی شده می توانند وارد خاک ایالات متحده شوند و کسانی که ویزا و بلیط ندارند، دیگر شانسی برای رفتن به آمریکا ندارند.

دارندگان گرین کارت از قانون جدید مجزا شده اند و می‌توانند مانند گذشته به آمریکا سفر کنند. با این حال، تمام پرونده های مربوط به صدور گرین کارت جدید ، از دستور کارخارج می شود و هیچ گرین کارت تازه ای صادر نخواهد شد.

اگر شخصی ، ویزای مهاجرت( پاکت گرین کارت برای اولین بار) را گرفته باشد این امکان را دارد وارد خاک آمریکا شود.

دانشجوها و خانواده های آن‌ها اگر ویزای معتبر داشته باشند حق ورود دارند در غیر این صورت باید قید سفر و اقامت موقت در آمریکا را بزنند.

آن دسته از کسانی که شانس آورده اند و در حال حاضر در ایالات متحده به سر می برند و برای اخذ گرین کارت یا ویزای کار اقدام کرده اند، هیچ مشکلی ندارند و می توانند به اقامت خود ادامه دهند.

قانون جدید برای یک بازه زمانی نود روزه تعریف شده است که به احتمال زیاد، تمدید خواهد شد؛ درست مثل قانون شرایط اضطراری در مقابل ایران که از زمان بیل کلینتون، سال به سال تمدید شده است. تاریخ اجرای، قانون جدید 26 اسفند می باشد.

تکلیف لاتاری چه می شود؟

بنابر سیاست های اعلامی از سوی ترامپ، او به‌طور قطعی گفته که لاتاری ویزا در پایان سال 2017 به پایان عمر خود می رسد و دیگر قرار نیست توسط لاتاری به کسی ویزا داده شود. این شامل اتباع تمام کشورها می شود و فقط مختص 6 کشوری که در بلک لیست قرار گرفته اند، نیست. آمارها نشان می دهد تاکنون چند میلیون خانواده از طریق برنامه ویزای لاتاری به آمریکا مهاجرت کرده اند، اما دونالد ترامپ می گوید آمریکا نمی تواند میزبان همه دنیا باشد.