درخواست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پذیرفته نشد

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، در واکنش به درخواست عراق برای بازگشت سوریه به این اتحادیه اعلام کرد: زمان مناسب برای بازگشت سوریه فرا نرسیده است.

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، سه‌شنبه با بیان درخواستی برای بازنگری در مصوبه پیشین این اتحادیه درباره تعلیق عضویت سوریه، گفت: ما باید از این بحران عبور کنیم. چراکه این اتحادیه باید فضایی برای تمامی اعراب باشد و همه ما صدای یکدیگر را بشنویم.

الجعفری افزود: این اتحادیه باید مکانی برای حضور تمامی ملت‌های عرب صرف‌نظر از اختلافات موجود باشد.

وی گفت: ما زمانی می‌توانیم از امت عربی سخن بگوییم که هر یک از اعضا نماینده تمامی ملت‌های عرب باشد.

وزارت خارجه عراق پیش‌تر اعلام کرده بود موافقت برخی کشورهای عربی را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کسب کرده است.

احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق، در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: درخواست ما برای بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیۀ عرب و تأکیدمان بر ضرورت بازنگری در مصوبۀ اتحادیه مبنی بر تعلیق حضور هیئت‌های سوری در نشست‌ها و برنامه‌های این نهاد، در راستای اعتقاد عمیق عراق به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و ضرورت نابودی تروریست‌هایی صورت می‌گیرد که امنیت و ثبات مردم این کشور را به خطر انداخته‌اند.

وی همچنین گفت: برخی کشورهای عربی دراین‌باره با ما موافقت کرده‌اند و ما تلاش می‌کنیم تا موافقت برخی کشورهای عربی دیگر را به دست آوریم.

این اقدام عراق در شرایطی صورت می‌گیرد که اخیراً عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، اعلام کرد قاهره از مبارزه ارتش سوریه با تروریست‌ها حمایت می‌کند.

وزرای خارجه عرب در ماه نوامبر 2011، چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه، عضویت این کشور را در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآوردند.

مصر، عراق، یمن، لیبی، مراکش، تونس، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، عربستان سعودی، الجزایر، لبنان، موریتانی، اردن، جیبوتی، کومور، کویت، سوریه، سومالی، سودان، عمان و فلسطین اعضای اتحادیه عرب هستند. این اتحادیه در سال 1945 بنیان نهاده شد.