اتحاد مجدد عربستان و امارات با سیاست خارجی رژیم صهیونیستی

 عربستان و امارات بار دیگر بعد از نشست مونیخ همگرایی خود با سیاست خارجی رژیم صهیونیستی را از طریق انتقاد تند به مواضع میشل عون در حمایت از حزب الله لبنان نشان دادند.

 تازه‌ترین موضوعی که در این زمینه خود را نشان داد، ملاحظات مطرح شده از سوی ریاض و ابوظبی در زمینه بیانیه حمایت از لبنان در برابر اسرائیل و تهدیدات مطرح شده از سوی اسرائیل بر ضد ارتش و ریاست جمهوری لبنان است.

عربستان سعودی که از سوی امارات و بحرین حمایت می‌شود، در همگرایی آشکار با سیاست‌های اسرائیل ملاحظاتی را در رابطه با بند سنتی که همواره در بیانیه های شورای اتحادیه عرب در حمایت از لبنان در درگیری با اسرائیل وجود دارد، مطرح کرد.

براساس مطالبی که نماینده کویت در این شورا مطرح کرد، کسانی که در قبال مواضع رسمی دولت لبنان در حمایت از حزب الله ملاحظاتی را مطرح کردند، این مواضع را در حمایت ضمنی از اسرائیل قرار داده و به صورت مشخص میشل عون رئیس‌جمهور لبنان را هدف قرار دادند تا او را از مواضعی که منافع عالی لبنان در آن است، بازدارند. البته عربستان و امارات یک سال پیش و زمانی که عون به ریاست جمهوری لبنان انتخاب نشده بود نیز همین مواضع را داشتند.

تلاش برای فشار بر لبنان تنها منحصر به ارائه برخی ملاحظات نسبت به بند حمایت از لبنان نمی‌شود. روزنامه الاخبار لبنان در همین رابطه می‌نویسد که وزارت خارجه امارات سفیر لبنان در ابوظبی را احضار کرده و اعتراض شدید خود نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور این کشور را به وی ابلاغ کرده است. میشل عون یک روز قبل سفر به قاهره در روز 13 فوریه گذشته اعلام کرده بود که وجود حزب‌الله در کنار ارتش لبنان برای دفاع از این کشور در برابر دشمن اسرائیلی ضروری است. این اظهارات خشم امارات را برانگیخته و ابو ظبی مدعی شده که عون به این ترتیب از تروریسم حمایت می‌کند. منابع دیپلماتیک در این رابطه به روزنامه الاخبار اعلام کردند که مقامات ابوظبی مذاکرات با طرف لبنانی برای سامان‌دهی رئیس‌جمهور این کشور به امارات را نیز متوقف کرده‌اند.

در همین رابطه روزنامه النهار لبنان نیز گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سفری که قرار بود تا پایان ماه جاری میلادی به لبنان داشته باشد را لغو کرده است. این در حالی است که شبکه تلویزیونی لبنانی او تی وی دو شب پیش اعلام کرده بود که مقامات لبنان طی روزهای اخیر نامه‌ای رسمی از ریاض دریافت کرده اند مبنی بر اینکه سلمان بن عبدالعزیز با دعوت رئیس‌جمهور لبنان برای سفر به بیروت موافقت کرده است.

مواضع عربستان و امارات هم زمان با اظهارات آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد که تهدیدات مستقیم بر ضد میشل عون و ارتش لبنان را افزایش داد. وی در اظهاراتی در برابر کمیسیون روابط خارجی و امنیت کنیست رژیم صهیونیستی گفت: «ارتش لبنان یک یگان دیگر از سازمان حزب‌الله است و میشل عون نیز یکی از عناصر فعال وابسته به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان است. بنابراین چیزی که همه باید بدانند این است که از طرف ما ساختار ارتش و دولت لبنان و ساختار حزب‌الله یکی است. »

لیبرمن در ادامه اظهارات خود گفت: طی روزهای اخیر مجموعه از اظهارات خصمانه مقامات لبنان و تلاش برای تهدید در مرزهای شمالی را شنیده‌ایم. دو هفته پیش میشل عون رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که دولت لبنان و ارتش و حزب‌الله ، همگی ساختار واحد در تقابل با اسرائیل هستند. همچنین از نصرالله شنیدیم که تهدیداتی را بر ضد اسرائیل مطرح کرد.

وی افزود که موضوعی که بیشتر نگرانی ما در لبنان و نوار غزه ایجاد می‌کند ، قاچاق سلاح‌های توازن شکن از سوریه به لبنان به علاوه تولید سلاح‌های توازن شکن دیگر به ویژه موشک‌های دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات دیگر در لبنان یا غزه است که تمامی این اقدامات با تکنولوژی و آموزش‌ها و تأمین مالی ایران صورت می‌گیرد.

لیبرمن همچنین مواضع عربستان در نشست اخیر مونیخ را بعلاوه مواضع این کشور در قبال ایران و کنار گذاشتن موضوع فلسطین از اهتمام و توجه خود را ستود و گفت که در نشست مونیخ به اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گوش کرده است که به صورت علنی و هجومی بر ضد ایرانی‌ها صحبت کرد ، این در حالی بود که هیچ یک از نمایندگان عربی به موضوع فلسطین اشاره‌ای نکردند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان ضمن سخنانی در نشست مونیخ هم سو با مواضع رژیم صهیونستی از ایران "به عنوان بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان" نام برد.  جالب‌ترین بخش سخنان عادل الجبیر آن جایی بود که مشخص شد وی به شدت تحت تاثیر القائات و تحریکات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. او در این راستا گفت: چگونه ما می‌توانیم با ملتی که هدفش نابودی ما است، ارتباط داشته باشیم. تا زمانی که ایران در رفتارش و در اصولی که این کشور بر پایه آن اداره می‌شود، تغییر ندهد. بسیار دشوار است که با چنین کشوری در ارتباط بود.

تطابق کامل در گفتمان سیاسی ریاض و تل آویو که مدتی است در نشست های سیاسی و امنیتی منطقه تبدیل به روال شده، در راستای آماده‌سازی برای اقدامات و گزینه‌های بعدی در جهت هماهنگی علنی بین رژیم‌های معتدل عربی و رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود. لیبرمن بار دیگر از تریبون کنفرانس امنیتی مونیخ استفاده کرد تا عربستان را پیش از پیش علیه ایران تحریک کند و اسرائیل را به عنوان متحد و پشتیبان عربستان در مقابله با تهدید مشترک نشان دهد. همین اتفاق در اظهارات وزیر خارجه عربستان نیز خود را نشان داد و مشخص شد سعودی ها تا چه اندازه تحت تأثیر القائات صهیونیست ها قرار دارند.

مقامات حاکم بر عربستان در حالی مدعی هستند ایران تهدید اول منطقه و جهان به شمار می رود که افکار عمومی جامعه اسلامی ، به درستی رژیم صهیونیستی را عامل اصلی ناامنی و تهدیدات موجود در منطقه توصیف می‌کنند، همین رویکرد است که باعث شده عربستان تاکنون از افشای مناسبات مستقیم امنیتی و سیاسی خود با صهیونیست‌ها خودداری کرده و اعلام این موضوع را به صورت مرحله ای و تدریجی در دستور کار قرار دهد. الجبیر در همین راستا اقدامات رژیم صهیونیستی در سرکوب ملت‌های مسلمان منطقه و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای عربی را نادیده گرفته و در مواضعی که به نظر می‌رسد تنها برای خشنود کردن مقامات صهیونیستی و دولت جدید آمریکا مطرح شده، ایران را بزرگترین منبع حمایت از تروریسم در منطقه توصیف می کند.

یکی از مستعمان ویژه سخنرانی عادل الجبیر در نشست مونیخ که در ردیف جلو نیزحضور داشت، زیپی لیونی وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی بود.

در همین رابطه منابع صهیونیستی گزارش دادند که چند روز پیش خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات عربستان سفری مخفیانه به سرزمین های اشغالی داشته و به رام‌الله و قدس شرقی رفته است. از جزئیات دقیق دیدارهای وی در این سفر اطلاعی در دست نیست، اما تحلیلگران احتمال می دهند بررسی مسائل امنیتی مرتبط با کنفرانس منطقه‌ای آمریکا – اسرائیل – عربستان پیشنهاد شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل محور اصلی این سفر باشد که بلند ترین گام در راستای عادیسازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی خواهد بود. این پیشنهاد توسط ترامپ و نتانیاهو در واشنگتن و در روز 15 فوریه مطرح شد.

روزنامه الاخبار در ادامه گزارش خود می نویسد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در ادامه هجمه ‌های این رژیم گفت که اسرائیل به شدت و قاطعیت با تجهیز حزب‌الله با سلاح‌های خطرناک مخالفت می‌کند. وی خطوط قرمز اسرائیل را مشخص دانست و گفت که اسرائیل برای اجرای این خطوط از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند.

در عرصه داخلی شورای وزیران لبنان در سایه فقدان برنامه‌ای برای بررسی قانون انتخابات و بودجه عمومی کشور، مجموعه ای از انتصابات امنیتی را در دستور کار خود قرار داده است. منابع مطلع اعلام کردند که توافق سیاسی برای اتخاذ و اعلام تصمیم های زیر به  وجود آمده است:

اول: انتخاب سرتیپ جوزف عون عنوان فرمانده ارتش بعد از ارتقا به درجه سرلشگری

دوم: ابقاء سرتیپ کمیل الضاهر در مدیریت اطلاعات این کشور تا اطلاع ثانوی.

سوم: انتخاب سرتیپ عماد عثمان به عنوان مدیرکل نیروهای امنیت داخلی لبنان بعد از ارتقا به درجه سرلشگری.

چهارم: انتخاب سرهنگ خالد حمود به عنوان رئیس بخش اطلاعات در نیروهای امنیت داخلی.

پنجم: انتخاب سرتیپ طونی صلیبا به عنوان مدیر کل امنیت دولتی بعد از ارتقاء به درجه سرلشگری.

ششم: انتخاب سرتیپ سمیر سنان عنوان جانشین مدیرکل امنیت دولتی.

هفتم: صدور دستور برای پذیرش استعفای سرتیپ عباس ابراهیم از مناصب نظامی و صدور دستور انتصاب به عنوان مدیرکل غیرنظامی امنیت عمومی.