سوئیفت بانک‌های کره شمالی را تحریم کرد

مرکز جامعه جهانی ارتباطات مالی میان بانک‌ها (سوئیفت) که مقر آن در بروکسل قرار دارد، اعلام کرد: آن دسته از بانک‌های کره شمالی که تحت تحریم سازمان ملل هستند، به فهرست تحریم‌های سوئیفت اضافه می‌شوند. به این ترتیب امکان تبادلات مالی با بانک‌های کره شمالی وجود نخواهد داشت و کسانیکه از این تحریم تبعیت نکنند مورد مجازات قرار می‌گیرند.

 

پس از آنکه مقامات بلژیک از اعطای مجوزهای مورد نیاز برای معامله با بانک‌های کره شمالی سر باز زدند، سوئیفت تصمیم به اضافه کردن نام این کشور در میان مشتریان مورد تحریم خود گرفت. 

 

وزارت امور خارجه بلژیک نیز در همین ارتباط اعلام کرد اقدامات تحریک‌آمیز از سوی کره شمالی در حال افزایش است و تحریم‌های درنظر گرفته شده از سوی سوئیف، ۳ بانک در کره شمالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

گزارش ماه گذشته سازمان ملل درباره کره شمالی در اخذ تصمیم یاد شده از سوی سوئیفت بی‌تاثیر نبود. در گزارش سازمان ملل قید شده بود هر شرکتی که با این ۳ بانک در کره شمالی وارد معامله شود، به عنوان نقض‌کننده تحریم‌های سازمان ملل شناخته می‌شود. این قانون به قدری سختگیرانه است که شرکت‌های دارای مجوز از سوی اروپا را نیز از برقراری ارتباط مالی با کره شمالی منع می‌کند.

 

پیش از این دولت بلژیک برای همکاری سوئیفت با بانک‌های تحت تحریم کره شمالی معافیت‌هایی در نظر گرفته بود؛ اما حالا بدون توجه به معافیت‌های گذشته، همه را از برقراری ارتباط با ۳ بانک معین در کره شمالی برحذر می‌دارد.

 

جالب آنکه فقط کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد صلاحیت لازم برای اعطای معافیت درمورد معامله با بانک‌های تحریم شده را دارد؛ مشخص نیست چرا بلژیک به شکل خودسرانه چنین معافیتی را برای سوئیفت درنظر گرفته بود.

 

با وجود اینکه سوئیفت تحریم ۳ مورد از بانک‌های کره شمالی را تایید کرده؛ هنوز زمان دقیق اجرایی شدن آن را مشخص نکرده است. در کره شمالی ۲۰ نهاد مالی از سامانه تبادلات مالی سوئیفت استفاده می‌کنند.