قمار بزرگ محافظه کاران فرانسه

 سرانجام حزب محافظه کار فرانسه تصمیم گرفت تا از فرانسوا فیون نخست وزیر سابق این کشور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری امسال حمایت کند. این حمایت در حالی صورت می گیرد که طی هفته های اخیر، فشار افکار عمومی بر روی فیون جهت کنار گیری از ادامه رقابتهای انتخاباتی افزایش یافته است. در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:

نخست اینکه اقدام حزب محافظه کار فرانسه در حمایت از استمرار حضور فیون در رقابتهای انتخاباتی امسال، نوعی قمار سیاسی بزرگ از سوی جریان راست میانه محسوب می شود. بدون شک، در صورتی که فیون در این رقابتها شکست بخورد، حزب محافظه کار برای 5 سال دیگر فرصت حضور در کاخ الیزه را از دست خواهد داد، این در حالیست که حزب محافظه کار در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 نیز رقابت را به سوسیالیستها و فرانسوا اولاند واگذار کرد. از این رو شکست فیون در انتخابات ریاست جمهوری امسال، وداع محافظه کاران با کاخ الیزه را 10 ساله خواهد کرد.

دومین نکته، به شکاف موجود در حزب محافظه کار باز می گردد. در حالی که مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، حداقل 70 درصد از رای دهندگان خواستار کناره گیری فیون از رقابتهای انتخاباتی هستند، در درون حزب محافظه کار نیز تعداد زیادی از اعضای این حزب خواستار کناره گیری وی بوده اند. با این حال سران حزب محافظه کار حمایت تمام عیاری را از فیون کرده و حتی با جایگزینی آلن ژوپه به جای وی مخالفت کردند.

در نهایت، آلن ژوپه نیز حمایت خود را از استمرار حضور فیون در رقابتهای انتخاباتی ابراز کرد تا جای هیچ گونه شبهه ای در این خصوص باقی نماند. با این حال، سران حزب محافظه کار با این تصمیم عملا خود را در مقابل افکار عمومی  و حتی برخی از اعضای خود قرار داده اند. از این رو در صورت شکست حزب محافظه کار و فیون در انتخابات ریاست جمهوری امسال در فرانسه، شاهد شکل گیری اختلافات عدیده ای در جریان راست میانه خواهیم بود. این اختلافات می تواند در آینده حزب محافظه کار نیز تاثیرگذار باشد.

سومین موضوع، به شرایط حاکم در رقابتهای انتخاباتی فرانسه باز می گردد. فیون در حالی عملا به رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بازگشته است که وضعیت خوبی در نظرسنجی ها ندارد. حدود یکماه قبل، فیون نسبت به امانوئل ماکرون نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وضعیت بهتری داشت و حتی بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی فرانسه از وی به عنوان رئیس جمهور بعدی فرانسه یاد می کردند اما هم اکنون وضعیت با قبل متفاوت است!

ماکرون در حال حاضر وضعیت خوبی در نظرسنجی ها دارد. حتی مطابق برخی نظرسنجی ها، وی در دور نخست رقابتهای انتخاباتی نیز قادر خواهد بود بر مارین لوپن رقیب سرسخت خود غلبه پیدا کرده و به همراه وی به دور نهایی راه یابد.

در دور نهایی نیز ماکرون با حمایت احزاب سنتی در فرانسه خواهد توانست بر لوپن غلبه پیدا کرده و راهی کاخ الیزه شود. از این رو هم اکنون شانس موفقیت ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به مراتب نسبت به فیون بیشتر است مگر اینکه چنین معادله ای در ماههای باقیمانده تا انتخابات تغییر کند. با این حال بسیاری از تحلیلگران مسائل داخلی فرانسه معتقدند که وقوع چنین تغییر عمده ای بعید به نظر می رسد.

ضمن اینکه مخالفت شهروندان فرانسوی با ابقای فیون در رقابتهای انتخاباتی همچنان به قوت خود باقیست. حال سوال اصلی اینجاست که آیا نخست وزیر سابق فرانسه قادر خواهد بود چهره مخدوش خود را در فاصله اندک باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترمیم کند ؟ آیا فیون در این خصوص قادر به اقناع افکار عمومی خواهد بود؟