ترامپ مزدور اعراب خلیج- فارس شد

 هافینگتون پست در مطلبی به قلم پروفسور «حسین عسکری» استاد روابط بین الملل دانشگاه جرج واشنگتن، می نویسد که نحوه تعامل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با حاکمان عرب خاورمیانه بویژه عربستان سعودی، سبب شکل گیری این دیدگاه نسبت به ایالات متحده می شود که آمریکا نیروئی مزدور است که در قبال پرداخت پول از ما حمایت می کند.

ترامپ اعلام کرده که استعداد خود در امر تجارت را به شغل جدیدش یعنی ریاست جمهوری منتقل کرده و از آنها استفاده می کند اما این انتقال چه عواقبی خواهد داشت؟

هافینگتون پست در ادامه به دیدار ترامپ با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وعده هایی که ترامپ به وی در خصوص مناقشه خاورمیانه داده اشاره کرده و در مرحله بعد به سراغ نحوه تعامل ترامپ با حاکمان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس رفته است.

نگارنده مطلب در این رابطه می نویسد: ترامپ وعده داده که با همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس داعش و افراطی گری را نابود کند و رهبری این مبارزه را در دست داشته باشد و بعد از مکالمه تلفنی ترامپ با پادشاه عربستان، کاخ سفید اعلام کرد که دو طرف در این گفتگو درباره دعوت پادشاه عربستان از آمریکا برای رهبری مبارزه با تروریسم بحث کرده اند  و ترامپ بحث ایجاد منطقه امن در سوریه و یمن را مطرح کرده و گفته است که اگر کشورهای عرب حاشبه خلیج فارس هزینه آن را بپردازند حاضر است وارد این کار بشود.

ترامپ گفته که می خواهد به عربستان کمک کرده و از این کشور حمایت کند اما به شرطی که عربستان هزینه این کار را بپردازد. بر همین اساس حتی نحوه و نوع اقدمات آتی آمریکا علیه ایران نیز بستگی به نوع قراردادی دارد که میان ترامپ و عربستان انجام می شود یعنی آمریکا در ازای دریافت پول از عربستان حمایت کرده و سیاست خود در قبال ایران را تنظیم می کند.

هافینگتون پست در ادامه عربستان و امارات متحده عربی را کشورهای مورد علاقه ترامپ در خلیج فارس خوانده و دلیل آن را نیز مشاغل ترامپ در این دو کشور عربی برشمرده و در ادامه می نویسد: اگر ترامپ بخواهد بر اساس آنچه که ما از وی دیده ایم اقدام کند باید منتظر افزایش معاملات وی با عربستان و امارات چه در زمان ریاست جمهوری و چه پس از آن باشیم.

سوالی که در اینجا پیش می آید این نکته است که آمریکا تا چه حد از عربستان حمایت می کند و ریاض تا چه میزان حاضر به پرداخت پول است؟ این واقعیتی است که در حال رخ دادن است. رئیس جمهور ترامپ گفته که می خواهد از عربستان حمایت کند و در عوض عربستان نیز باید از آمریکا حمایت اقتصادی کند. ادامه چنین روندی موجب می شود که آمریکا تبدیل به یک نیروی مزدور شود البته هم اکنون نیز چنین دیدگاه های در خاورمیانه وجود دارد که می گوید اگر شما با آمریکا معامله کنید ارتش آن از شما حمایت می کند و در این میان آنچه مهم نیست مواردی همچون کشته شدن کودکان بیگناه در یمن، حمایت مالی و تسلیحاتی از افراطیون، سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین و ... است.

هافینگتون پست در ادامه به رابطه ترامپ با «عبدالفتاح السیسی» نیز اشاره کرده و می نویسد که بر پایه همان معاملات ذکر شده امکان اقدام آمریکا علیه اخوان المسلمین نیز وجود دارد.

نگارنده هافینگتون پست در ادامه مشکل اصلی کشورهای اسلامی را ناآگاهی مردم این کشورها از تعالیم قرآن می داند و می گوید بر اساس تعالیم قرآن بزرگترین هدیه خداوند به انسان آزادی است و سپس انسان بر اساس این آزادی باید اصول زندگی خود را ترسیم کند.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: برای شکست تروریسم و افراطی گری نیاز به اصلاحات آرام و بدون خشونت است. اصلاحات بدون خشونتی که با ترسیم یک جدول زمانبندی شده برای کناره گیری دیکتاتورها از حکومت همراه باشد و کشورهای مسلمان بتوانند موسساتی را بنا کنند که بر اساس عدالت و اخلاق عمل کنند. این امر زمان زیادی طول خواهد کشید و آمریکا می تواند یا از چنین روندی در کشورهای مسلمان حمایت کند و یا آنکه به رفتار مغرورانه خود در حمایت از سرکوبگران ادامه دهد و بدین ترتیب امکان افزایش تروریسم را فراهم نماید.