مسئولان ایران بیانیه‌های افترا آمیز صادر نکنند

«رضا تکین» سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران مدعی شد تلاش تهران و اظهاراتش جهت فریب اذهان عمومی درباره ترکیه، به روابط دو کشور صدمه خواهد زد.

تکین با اشاره به اطلاعیه وزارت خارجه ایران در هشدار به مردم حول اجتناب از سفرهای غیرضروری به ترکیه طی ایام نوروز، گفت گردشگری و توریسم ابزاری برای ارتباط مردم با هم، بهره‌بردن از فرهنگ یکدیگر و تقویت همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» با بیان اینکه انتخاب مقصد سفر باید به خود شخص سپرده شود، افزود: «حق مسافرت رفتن باید به مردم واگذار شود نه اینکه مسئولان برای آن تصمیم بگیرند. این هشدار دولت ایران، اذهان عمومی را مشوش کرده است.»

سفیر ترکیه در ایران تاکید کرد اگر دولت تهران می‌خواهد توازن گردشگرها را حفظ کند، خود مسئول آن است، ترکیه نیز از اینکه شهروندانش از ایران بازدید کنند، خوشحال خواهد شد.

تکین با لحنی دستوری خطاب به مسئولان گردشگری ایران گفت: «زیرساخت‌های گردشگری خود را ارتقا دهید. آژانس‌های مسافرتی باید بتوانند پروازهای برنامه‌ریزی شده و چارترهای بیشتری به ترکیه سازمان‌دهی کنند.»

وی در ادامه اظهاراتش افزود: «ممانعت از سفر شهروندان به دیگر کشورها تا زمانی که شرایط غیرعادی در آنها نباشد، غلط است. هیچ معنی در اتخاذ چنین رویکردی وجود نداشته و دوستانه نیست.»

سفیر ترکیه با بیان اینکه انتظار ندارند مسئولان ایرانی مردم را به سفر به این کشور ترغیب کنند، تصریح کرد: «تنها انتظار ما در این باره این است که اقدامات پیشگیرانه علیه کشور ما انجام ندهند و بیانیه‌های افترا آمیز صادر نکنند.»