شورش خودی‌ها علیه ترامپ

 این قانون‌گذار ایندیانا که هم‌اینک معاون کمیته بودجه مجلس نمایندگان نیز هست، می‌گوید: من در اینجا همواره یک یادداشت درخصوص امور مالی دارم. وی در سال 2010 با استفاده از شعارهای مالی توانست برای اولین‌بار وارد انتخابات و پیروز آن شود. وقتی دونالد ترامپ برای نخستین‌بار بودجه سال مالی 2018 را آشکار کرد، روکیتا نیز در میان سایر مخالفان از هم‌حزبی‌های خود قرار گرفت.آنها معتقدند ترامپ به بهانه افزایش بی‌سابقه بودجه نظامی، بودجه برنامه‌های داخلی را قطع کرده است.

ترامپ در بودجه سال 2018 قصد دارد بودجه نظامی را پلکانی افزایش دهد. این امر موجب می‌شود ترامپ نتواند از عهده برخی تعهدات خود بربیاید. البته تام کول، یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا از اوکلاهاما می‌گوید: چیزی که جای امیدواری دارد این است که رئیس‌جمهوری می‌داند ما با چه مشکلات و سختی‌هایی روبه‌رو هستیم.  انتشار بودجه ترامپ که تحت عنوان یک جمهوری‌خواه صورت گرفته است، ممکن است دوباره موجب شعله‌ور شدن اختلافات داخلی درون این حزب شود. عمده اختلافات اعضای جمهوری‌خواه نمایندگان کنگره می‌تواند در دو حوزه باشد: یکی برنامه جایگزین ترامپ برای اوباماکر و دیگری بودجه نظامی آمریکا.

این دو مورد می‌تواند مانند شلیک یک توپ در داخل جبهه جمهوری‌خواهان باشد و آتش جنگ را بیافروزد. با این حال برای اینکه دولت همچنان توانایی اداره کردن کشور را داشته باشد، نمایندگان کنگره نیاز به تصویب طرحی درخصوص هزینه‌ها دارند. کاخ سفید تاکنون اطلاعات کمی درباره بودجه منتشر کرده است اما این موضوع که ترامپ قصد دارد تا بودجه نظامی را به‌شدت بالا ببرد محرز شده و خواهان تقویت بودجه نظامی به میزان 54 میلیارد دلار شده است. البته این افزایش دارای تبعاتی است و وی برای تامین این هزینه‌ها، معادل آن رقم، بودجه برخی از هزینه‌های غیر دفاعی را قطع کرده است. در این‌باره برخی از مقامات آشنا با این‌گونه مباحث می‌گویند که حتما وزارتخانه‌هایی مانند وزارت امور خارجه و آژانس حفاظت از محیط‌زیست باید خود را برای کاهش شدید بودجه آماده کنند. در حالی که تلاش‌ها برای کاهش کسری بودجه ادامه دارد، کول می‌گوید که بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌های حوزه وی با مشکل روبه‌رو خواهند شد. سناتور راب پورتمن از اوهایو نیز می‌گوید: اگر خبر رسانه‌ها در مورد کاهش شدید برخی برنامه‌ها صحت داشته باشد، آنگاه باید شاهد کاهش تند و تیز بودجه برای برنامه پاکسازی دریاچه «گریت» باشیم. هفته گذشته برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه از مجلس نمایندگان به دیدار ترامپ رفتند تا درباره بودجه بحث و بررسی کنند و روکیتا می‌گوید به اندازه کافی از بودجه مدنظر ترامپ اطلاعات به‌دست آورده است اما برخی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه خواستار اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری شده‌اند. «مو بروکس»، یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان از آلاباما بر این باور است که اعتراض‌های نمایندگان در مسیر درستی قرار دارد زیرا آنها متعهد به مهار بدهی‌ها هستند.

بروکس تصریح می‌کند: ترس من این است بودجه‌ای که مدنظر ترامپ است هیچ کمکی به طرح مهار بدهی‌ها نکند و کافی است فقط به ونزوئلا نگاه کنید و ببینید که ورشکستگی و سقوط بانک‌ها چه بلایی سر این کشور آورده است. ونزوئلا که عضو یکی از کشورهای اوپک است، در حال حاضر با یک بحران اقتصادی عظیمی دست و پنجه نرم می‌کند و میزان تورم این کشور سه رقمی شده است. این کشور با کمبود کالاهای اساسی و بسیاری از مردم با سوءتغذیه روبه‌رو هستند. بروکس و دیگر اعضای انجمن آزادی جزو نمایندگانی هستند که نگاهی انتقادی به برنامه جایگزین سلامت و بهداشت ترامپ دارند. آنها نسبت به برنامه ترامپ بدبین هستند و بر این باورند که احتمالا جایگزین اوباماکر، جایگزین مناسبی نباشد. یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان نیز که جمهوری‌خواه است بر این باور است که این بودجه به طرح‌های زیربنایی لطمه می‌زند. برای همین بسیاری از نمایندگان قصد دارند تا با فشار بر ترامپ، وی را متقاعد سازند که بودجه مدنظر وی ساختارهای آمریکا را به خطر می‌اندازد.

البته با توجه به اینکه اکثریت کنگره در دستان جمهوری‌خواهان است این امکان وجود دارد که جمهوری‌خواهان در اقدامی هماهنگ ترامپ را وادار به اصلاحیه‌های مدنظر خود کنند. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا بر این باور است که کاهش یک‌سوم از بودجه وزارت امورخارجه عبور بودجه را از سد کنگره غیرممکن می‌کند. تاکنون سایر مقامات بلندپایه جمهوری‌خواهان نیز چنین هشدارهایی را به ترامپ داده‌اند. سناتور لیندسی گراهام هم به ترامپ هشدار داده است وقتی بن‌بست ایجاد شود، آن وقت این رئیس‌جمهوری است که باید خود را به خواسته‌های کنگره نزدیک کند. کول هم می‌گوید که در موضوع بودجه حرف آخر را کنگره خواهد زد. او تاکید می‌کند روزی که ما بودجه را تعیین کنیم، آن روز لزوما روزی نیست که بودجه مدنظر رئیس‌جمهوری تصویب شده باشد.

برخی از کارشناسان در مورد بدهی‌های دولت آمریکا هشدار داده‌اند. روزنامه «یواس تودی» در گزارشی بدهی ملی فعلی دولت واشنگتن را ۲۰تریلیون دلار و کسری بودجه فعلی آمریکا را ۴۴۱میلیارد دلار اعلام کرده است. این روزنامه با انتقاد از عکس‌العمل ضعیف نمایندگان مجلس نمایندگان نوشت: درحالی که کنگره آمریکا روی طراحی قانون جدید خدمات درمانی و مراقبت‌های بهداشتی و از طرف دیگر تایید گزینه‌های پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای کابینه‌اش تمرکز کرده است، قانون‌گذاران توجه کمی به ضرب‌الاجل پنج‌شنبه هفته‌جاری برای افزایش سقف بدهی دولت واشنگتن به‌منظور پرداخت صورت‌حساب‌ها و جلوگیری از ورشکستگی مالی و وقوع یک بحران اقتصادی ویرانگر در آمریکا دارند. قدرت استقراض وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ 16 مارس منقضی می‌شود مگر اینکه قانون‌گذاران این کشور سریعا وارد عمل شوند و سقف بدهی آمریکا را افزایش دهند. اگرچه بودجه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای پرداخت به طلبکارانش تا پاییز آتی جوابگو است، اما هرگونه تاخیر در افزایش سقف بدهی آمریکا، رتبه‌بندی اعتباری دولت واشنگتن را در معرض خطر قرار می‌دهد و میلیاردها دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه در پی خواهد داشت. سقف بدهی یا همان محدودیت بدهی مقدار حقوقی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا براساس این میزان، قدرت استقراض دارد تا بتواند صورت‌حساب‌های دولت را پرداخت کند که این صورت‌حساب‌ها شامل بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی، حقوق ارتش، بازپرداخت‌های مالیاتی، بهره بدهی‌های ملی و سایر تعهدات مالی دولت می‌شود. این سقف بدهی از سوی کنگره آمریکا تعیین می‌شود.