هم خون دادیم؛ هم هزینه های هنگفتی در عراق و سوریه کردیم

 به نقل از سی‌ان‌ان، سناتور جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، که خود بارها به سوریه سفر کرده است در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره بازنگری در سیاست های دولت ترامپ در زمینه جنگ در سوریه گفت: «شتاب و سطح فعالیت های نظامی (ارتش آمریکا) در سوریه تغییراتی داشته از جمله گروهی از نظامیان ارتش قرار است وارد این کشور شوند و به فرماندهان نظامی در سوریه اجازه داده شد خودشان در صحنه تصمیم گیری کنند.

 

وی افزود: شدت حملات در سوریه و عراق و در شهرهای موصل و رقه بیشتر شده و هم اکنون اعلام شده است شمار نظامیان آمریکایی هم در عراق و هم در سوریه افزایش پیدا می کند.  فکر نمی کنم راهبرد کلی مورد موافقت قرار گرفته  و به اجرا در آمده باشد اما می بینیم برخی تغییرات قابل ملاحظه در فعالیت های نظامی در حال شکل گرفتن است.»

 

مک کین افزود: «هنوز برای پس از پایان جنگ در رقه یا در موصل راهبردی تهیه نشده است. هزینه های هنگفتی در عراق و سوریه کردیم، هم خون دادیم و هم هزینه هنگفت مالی، لذا بهتر است برای پس از پایان ناآرامی و درگیری در این کشورها برنامه داشته باشیم و آرامش را حفظ کنیم.  هم اکنون می بینیم چه رقابت هایی بین اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) و کردها و یا  کردها و ترک ها در جریان است. کردها که قرار بود هم پیمان ما باشند درگیری هایی بین خودشان وجود دارد. ترک ها هم قرار بود با باشند اما هم اکنون راهبردی هماهنگ شده ای نمی بینیم.»

 

این سناتور تندرو با بیان اینکه رئیس جمهور ترامپ دستور اقدام نظامی ارتش آمریکا را برای بازپس گیری رقه در سوریه صادر خواهد کرد، مدعی شد:هم اکنون هم دارد کارهای خوبی برای جلوگیری از سقوط رقه به دست تررویست های داعش صورت می گیرد. 

 

مک کین افزود: « من بیشتر نگران منطقه مرزی هستم که بین سوریه و ترکیه قرار دارد و این که چه کسی قرار است این منطقه را کنترل کند و چه رویدادهایی قرار است بین ترک ها و کردها در آن منطقه اتفاق بیافتد. اردوغان بسیار نگران باریکه ای است که در اختیار و تحت کنترل پ ک ک قرار دارد.  رئیس جمهور ترکیه پ ک ک را گروهی تروریستی می داند اما درباره رقه، اطمینان دارم ما رقه را بازپس می گیریم. نمی گویم کار ساده ای است و یا زمانبندی برای بازپس گیری رقه نمی دهم اما هنگامی که رقه را گرفتیم چگونه می خواهیم آنجا را اشغال کنیم و زندگی مردم را به حالت عادی بازگردانیم؟ چگونه می خواهیم از بروز انفجارهای انتحاری پی در پی جلوگیری کنیم؟ چیزی که در این سال ها یاد گرفته ایم این است که پیروزی در جنگ بسیار ساده تر از پیروزی پس از جنگ و زمانی است که باید از دستاوردهایی که داریم، به خوبی نگهداری کنیم.  چرا که حفاظت از دستاوردها همیشه پیچیده تر و گرانتر خواهد بود.» 

 

جان مک کین درباره ادعای رئیس جمهور ترامپ مبنی بر اینکه اوباما دستور داده بود گفتگوهای تلفنی ستاد تبلیغاتی وی را شنود کنند نیز گفت: اینها دو موضوع جداگانه است. نخست ادعای رئیس جمهور را داریم که در پیام های وی ساعت 6 صبح در توئیتر آمده است و دیگری دخالت روسیه در انتخابات کشور است و اینکه مسکو در فرانسه و یا در آلمان چه اقداماتی را دارد انجام می دهد. هیچ کس را نمی شناسم که ادعای ترامپ را درباره  رئیس جمهور اوباما تایید کند و باید از این ادعا بگذریم. اگر هم رئیس جمهور اطلاعاتی در اختیار دارد که دیگران نمی دانند باید این اطلاعات را افشا کند تا همه در جریان قرار بگیرند. مسئله دوم اما دخالت روسیه و همراه شدن آمریکایی ها با این دخالت است. همه می دانیم برای ژنرال فلین چه اتفاقی افتاد و درباره ارتباط های دیگری که مطرح است، نیز شنیده ایم.  پرسش های بسیاری هست که باید پاسخ داده شود.      

 

سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه مجلس سنا در گفتگویی اعلام کرد هیچ کس حتی اف بی آی هم درباره ادعای شنود هیچ چیز نمی داند و اگر آنان پاسخی به نامه ما ندهند از مجاری قانونی برای دستیابی به اطلاعات اقدام خواهم کرد. 

 

مک کین در پاسخ به این پرسش که چرا رئیس جمهور دارد بدون داشتن سند و مدرکی چنین ادعاهایی را مطرح می کند، گفت: «همیشه تلاش کرده ام پاسخ پرسش های شما را به بهترین و کامل ترین شکل ممکن بدهم اما اجازه بده در پاسخ به این پرسش بگویم: نمی دانم.»