آنکارا احتمالا توافقنامه درباره مهاجران را لغو می‌کند

 به نقل از رویترز؛ با تشدید بحران سیاسی میان ترکیه و کشورهای اروپایی، آنکارا تهدید کرد توافقی را که مارس 2016 با اتحادیه اروپا بر سر پذیرش مهاجران امضا کرده بود، لغو خواهد کرد.

 

به موجب توافق مارس 2016 میان ترکیه و اتحادیه اروپا، قرار شد ترکیه در ازای دریافت بسته حمایت مالی از سوی اتحادیه، تعداد مهاجران بیشتری را بپذیرد و به این ترتیب از حجم متقاضیان ورود به اروپا کاسته شود.

 

بروز اختلافات عمیق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی آنکارا در کشورهای اروپایی موجب شد "مولود چاووش‌اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه، تهدید به لغو یک جانبه توافقنامه مهاجرتی کند.

 

چاووش‌اوغلو در این باره اظهار داشت: ما می‌توانیم این توافقنامه را به طور یک جانبه لغو کنیم. هنوز موضوع را با مقامات اتحادیه اروپا مطرح نکرده‌ایم، اختیار این موضوع کاملا در دستان ما قرار دارد.
 
چاووش‌اوغلو در ادامه گفت: حتی اگر بخواهیم می‌توانیم بگوییم از همین لحظه دیگر حاضر به اجرای توافقنامه نیستیم و همه چیز تمام خواهد شد.
 
پیش از این توافق دیگری میان ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شده بود که به شهروندان ترکیه‌ای اجازه می‌داد بدون اخذ روادید به کشورهای اروپایی سفرکنند؛ اما پس از بروز تنش‌های اخیر اتحادیه اروپا بدعهدی کرد و مانع از سفر بدون روادید برای شهروندان ترکیه شد. این موضوع به شدت از سوی آنکارا مورد انتقاد قرار گرفت.