افشای سرمایه گذاری نخبگان روسیه در «برجهای ترامپ»

 این خبرگزاری در بررسی خود از اسناد دولتی، مصاحبه ها و سوابق شرکتها دریافت که دست کم ۶۳ شخصیت حقیقی دارنده گذرنامه روسیه یا آدرس پستی در این کشور داراییهایی با ارزش حداقل ۹۸.۴ میلیون دلار در برجهای لوکس متعلق به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در جنوب ایالت فلوریدا خریداری کرده اند.

این در حالی است که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶، روابط تجاری خود با روسیه را کم اهمیت جلوه داد و از زمان راهیابی به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکا حتی بر این موضوع تأکید بیشتری داشت.

ترامپ در یک نشست خبری در ماه میلادی گذشته مدعی شد که «فاقد هرگونه مالکیت در روسیه است و هیچگونه وام یا معاملاتی با روسیه ندارد».

اما نکته جالب آن است که در آمریکا، شماری از نخبگان روسیه در عمارتها و برجهای متعلق به ترامپ سرمایه گذاری کرده اند.

خریداران این داراییها بازرگانانی برخوردار از ارتباطات با حوزه های قدرت در روسیه هستند. از جمله این خریداران می توان به مدیر اجرایی پیشین یک شرکت ساخت و ساز دولتی مستقر در مسکو و فعال در بخشهای نظامی و اطلاعاتی روسیه و همچنین بنیانگذار یک بانک سرمایه گذاری در شهر سن پترزبورگ اشاره کرد.

افزون بر این، افرادی از حلقه های دوم و سوم قدرت روسیه نیز در ساختمانهای متعلق به ترامپ سرمایه گذاری کرده اند.

«آلن گارتن» مدیر ارشد حقوقی سازمان املاک و مستغلات ترامپ در واکنش به این گزارش رویترز گفت که بررسی دقیق و موشکافانه روابط تجاری ترامپ با روسیه اقدامی نابجاست.

وی در اینباره گفت: «قاطعانه می توانم بگویم که این داستانی اغراق آمیز و ساخته و پرداخته رسانه هاست».

لازم به ذکر است که اعلام این تعداد سرمایه گذار روسی- ۶۳ تن- تا حدودی محافظه کارانه است. این بررسی نشان داد که دست کم ۷۰۳ تن- معادل یک سوم- از مالکان ۲۰۴۴ واحد مسکونی در هفت ساختمان ترامپ شرکتهایی با مسئولیت محدود هستند که از امکان پنهان سازی هویت مالک اصلی این داراییها برخوردارند. گذشته از این، تابعیت بسیاری از خریداران قابل احراز نیست. افراد برخوردار از تابعیت دوگانه آمریکایی- روسی که از آدرس یا گذرنامه روسیه در خریدهای خود استفاده نمی کنند، نیز در این بررسی لحاظ نشده اند.