علت اصلی لغو سفر ملک سلمان به مالدیو چه بود؟

پایگاه اینترنتی العهد در مطلبی نوشت پادشاه عربستان سعودی از بیم مواجه شدن با اعتراضات گسترده در مالدیو، سفر خود را به این کشور لغو کرد و به کشورش بازگشت.

سلمان بن عبدالعزیز با پایان دادن به سفرش به کشورهای آسیایی و بدون آنکه که فرصت دیدار از مجمع الجزایر مالدیو را بیابد، به کشورش بازگشت. 

العهد نوشت اگرچه دولت مالدیو در توجیه لغو سفر شاه سعودی اعلام کرد در این کشور آنفلوانزا شیوع یافت، واقعیت آن است که مخالفان دولت در مالدیو، جمعه گذشته در پی انتشار اخباری مبنی بر خریداری شماری از جزایر مرجانی این کشور در اقیانوس هند از طرف عربستان سعودی، دولت این کشور را هدف اعتراضات گسترده‌ای قرار دادند.

ائتلاف احزاب مخالف در مالدیو اعلام کرده بودند پس از ورود سلمان به مالدیو برای اعتراض به فروش جزایر این کشور، دست به تظاهرات گسترده خیابانی خواهند زد.

احمد نسیم، وزیر امور خارجه سابق مالدیو، به خبرنگاران گفته بود: ما مخالفت خود را با فروش سرزمینمان به صورت کاملاً صریح به خاندان سلطنتی سعودی اعلام خواهیم کرد.

پس از آنکه دولت عبدالله یمین خبر فروش این جزایر را به عربستان سعودی یا دیگران تکذیب کرد، مخالفان متحد در مالدیو  دولت را به حمله به فعالان سیاسی مالدیوی پیش از سفر شاه سعودی متهم کردند. آنها همچنین این اتهام را علیه دولت مالدیو مطرح کردند که جزیره عاری از سکنه فاتو را به عربستان سعودی واگذار کرده است.