محکومیت شهرک‌سازی در بلندی‌های جولان

شورای حقوق بشر در این بیانیه رویکرد رژیم اسرائیل را محکوم و تصریح کرده است ادامۀ فعالیت شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغال‌شدۀ فلسطین، ازجمله در شرق بیت‌المقدس ، نقض قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی ... و بی‌اعتنایی به درخواست‌های جامعۀ بین‌الملل مبنی بر توقف هرگونه فعالیت شهرک‌سازی به شمار می‌آید.

این بیانیه همچنین اقدامات رژیم اسرائیل را در ویران کردن خانه و کاشانۀ فلسطینی‌ها، انتقال اجباری آنان و تغییر بافت جمعیتی سرزمین‌های اشغال‌شده ازجمله در شرق بیت‌المقدس و بلندی‌های جولان سوریه محکوم می‌کند.

رژیم اسرائیل بعد از جنگ شش روزۀ 1967 ، بلندی‌های جولان سوریه را تصرف و متعقابا آن را اشغال کرد. جامعۀ بین الملل هرگز این اقدام را به رسمیت نشناخته است.

این رژیم ازآن‌پس ده‌ها شهرک غیرقانونی در اراضی اشغال‌شده ساخته و از این منطقه برای حملات و عملیات نظامی علیه دولت سوریه استفاده کرده است.

بر اساس قطعنامۀ روز جمعۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل، شهرک‌‌ سازی‌های رژیم اسرائیل در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری به‌طور جدی روند صلح را تضعیف می‌کند و تلاش‌های جامعۀ بین‌المللی را برای دستیابی به راه‌حل نهایی و عادلانه صلح، که مبتنی بر قوانین بین‌المللی باشد، به خطر می‌اندازد و راه‌حل به اصطلاح تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل را تهدید می‌کند.

در همین حال، نیکولای ملادنوف، نمایندۀ سازمان ملل در خاورمیانه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت رژیم اسرائیل به قطعنامۀ 2334 شورای امنیت که سال گذشته به تصویب رسید، عمل نکرده است. این قطعنامه، نخستین اقدام مستند شورای امنیت علیه اسرائیل در حدود هشت سال بوده است.

ملادنوف تصریح کرد:«این قطعنامه از اسرائیل می‌خواهد برای توقف هرگونه شهرک‌سازی در سرزمین اشغال‌شده فلسطین ازجمله در شرق بیت‌المقدس اقدام کند. اما ... گامی در این خصوص برداشته نشده است.»  

این تحولات دو روز پس آن صورت گرفته است که ادارۀ مرکزی آمار اسرائیل اعلام کرد در سال گذشتۀ میلادی 2 هزار و 630 واحد مسکونی در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری ساخته شده است.

این آمار از افزایش 40 درصدی شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سال 2016 نسبت به سال 2015 حکایت دارد.

 پیش از این در هفتۀ جاری، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر ادامۀ روند ساخت واحدهای جدید مسکونی تأکید کرد و گفت این رژیم قصد ندارد ساخت شهرک‌های اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس را محدود کند.

این در حالی است که سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌دانند چراکه آن‌ها در مناطق اشغال‌شده به دست اسرائیل در جنگ 1967 ساخته‌شده و بر اساس کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت‌وساز در مناطق اشغال‌شده ممنوع است.

حدود 600 هزار اسرائیلی در بیش از 230 شهرک غیرقانونی که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری از جمله شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شده در سال 1967 هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.