حمایت ایتالیایی ها از ایران در مقابل آمریکا و عربستان

روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» در گزارشی با عنوان «جنگ تحریم‌ها میان آمریکا و ایران» نوشت: تهران همواره علیه تروریسم مبارزه کرده است درحالی که عربستان سعودی -متحد آمریکا- از آن حمایت می کند.

این روزنامه ایتالیایی روز دوشنبه در یادداشتی افزود: دولت جدید آمریکا احتمالا تحت فشار  نومحافظه‌کاران در داخل، تصمیم خواهد گرفت تا ایران را به عنوان دشمن اصلی در منطقه تلقی کند؛ اما این روشن است که چسباندن برچسب حمایت از تروریسم به تهران دیگر اعتباری ندارد. زیرا این کشور پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی (1357 خورشیدی)، تاکنون هیچ سوء قصدی را علیه جهان غرب برعهده نگرفته است. از سوی دیگر ایران همواره نیروها و ابزار خود را برای مبارزه میدانی با بزرگترین گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده بکار گرفته است. نشریه تلگراف نیز افشا کرده است که عامل تروریستی اخیر در لندن، قبل از حمله، به عربستان سعودی سفر کرده بود.
این روزنامه در ادامه، نوشت: رفتار متضاد آمریکا در خاورمیانه همچنان پابرجاست؛ جایی که «دولت‌های محور شرارت» سوریه و ایران آن‌هایی هستند که علیه تروریسم مبارزه می کنند. در حالی که متحدان آمریکا -بویژه عربستان سعودی- آن‌هایی هستند که از تروریسم حمایت می کنند.

 

این روزنامه با اشاره به اعلام تحریم 15 شرکت آمریکایی از سوی تهران به اتهام حمایت از تروریسم و سرکوب و اشغال در فلسطین، نوشت: تصمیم «استیون منوچین»،  وزیر خزانه داری آمریکا، جهت تمدید تحریم ها علیه تهران بخاطر آزمایشات اخیرموشکی، باعث تغییر مسیر تنش‌زدایی میان دو کشور شده است. تهران نیز در واکنش به این رفتارجدید واشنگتن، با تحریم 15 شرکت آمریکایی، هرگونه توافق با این شرکت ها را ممنوع و حتی صدور روادید برای شخصیت های کلیدی آنها را منع کرد.
ایل جورناله افزود: البته این شرکت‌های امریکایی که وارد فهرست سیاه ایران شده اند، درحال حاضر معامله ای با تهران ندارند و همگی شرکت های تولید کننده اسلحه هستند که با اسراییل همکاری می‌کنند. برای مثال شرکت Oshkosh اخیرا توافقی با تل‌آویو برای فروش 200 کامیون نظامی امضا کرد.
نگارنده مطلب در ادامه نوشت: این دیوار بوجود آمده بلندتر و خطرناک تر از دیوار با مکزیک است. دو کشوری که از سال 1979 روابط دیپلماتیک ندارند و وارد سیکل تحریم‌ها و ضد تحریم‌ها شده‌اند. اقدامات تلافی جویانه میان دو دولت ایران و آمریکا تمام نمی شود. تهران واشنگتن را تهدید کرد که در صورت ادامه این روند، سازمان سیا و ارتش امریکا را وارد فهرست سیاه سازما‌ن‌های تروریستی می‌کند. جمهوری اسلامی ایران هرگزعملیات «ایاکس» که توسط سازمان سیا برای عزل دکتر مصدق و استقرار محمد رضاشاه پهلوی در این کشور انجام شد، را فراموش نکرده است.
ایل جورناله نوشت: استراتژی تهران کاملا روشن است و ایران همانطور که تاکنون دیده شده است در این اقدامات تلافی جویانه، نخستین گام را بر نمی‌دارد.