ترامپ مسئول روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا را تعیین کرد

روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» امروز نوشته است: "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا کارشناس برجسته مسائل مربوط به روسیه و عضو موسسه بروکلین- "فیونا هیل" را به سمت مدیر اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی منصوب کرد. ضمن اینکه این انتصاب بلافاصله اهمیت آن را افزایش داد: سیاست دولت جدید آمریکا در جهت گیری به سمت روسیه بدست کاخ سفید افتاده و این سیاست از سوی "مایکل پنس" معاون رئیس جمهوری هدایت خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که فیونا هیل در شرایط کنونی که روابط مسکو و واشنگتن دوران نه چندان ساده‌ای را می گذراند، گزینه چندان بدی نیست.

گفتگوها پیرامون امکان انتصاب خانم هیل به سمت مشاور ارشد رئیس جمهور یا مدیر امور روسیه از چند هفته قبل در محافل کارشناسی و در مطبوعات آمریکایی مطرح شده بود. نخستین بار روزنامه «واشنگتن پست» در این خصوص خبر داده بود، ولی تازه روز گذشته مشخص شد که وی با پیشنهاد دونالد ترامپ در این باره موافقت کرده است.

"فیونا هیل" در غرب بعنوان یکی از برجسته ترین کارشناسان در زمینه روسیه شهرت دارد. وی از سال 2000 به اینطرف در موسسه بروکلین مشغول به فعالیت بود. همکارانش در این موسسه گفته اند که وی تا زمانی که بطور رسمی در سمت خویش در واشنگتن مشغول نشده، اجازه دادن مصاحبه را ندارد.

خانم هیل پیش از این در مدرسه کندی در دانشگاه هاروارد و بعد از آن نیز در بنیاد «اورآسیا» در واشنگتن فعالیت داشته است. از سال 2006 الی 2009 نیز بعنوان مشاور در شورای امنیت ملی در عرصه اطلاعاتی مشغول بوده. وی بارها به روسیه سفر کرده و حتی در طول سالهای 1988-1987 در دانشکده زبان دانشگاه دولتی مسکو، دوره آموزشی گذرانده است.

رابطه این کارشناس آمریکایی با روسیه نسبتا پیچیده است. وی چند کتاب هم در مورد روسیه و شخص "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری این کشور نوشته و در کتاب‌هایش از دولت روسیه انتقاد نموده، ولی به شرایط دشواری که این کشور بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آن قرار گرفته، اذعان نموده است.

فیونا هیل در عین حال نسبت به بهبود روابط مسکو و واشنگتن با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، ابراز تردید نموده و بر این عقیده است که رابطه دوستانه ای نمی تواند بین رهبران روسیه و آمریکا بوجود آید.

مطبوعات آمریکا انتصاب هیل را بعنوان «تشدید خط مشی کاخ سفید نسبت به روسیه» ارزیابی کرده و بلافاصله به انتقادات وی در خصوص برخی اقدامات دولت روسیه اشاره نمودند، در حالیکه آنها نقطه نظرات کارشناسی مثبت وی در مورد سیاست مسکو را از یاد برده اند. درست آن است که این انتصاب را بعنوان تلاش دونالد ترامپ برای نشان دادن «واقع بینانه بودن» سیاست کاخ سفید در برخورد با روسیه به مخالفانش ارزیابی نمود.

"دمیتری ترنین" مدیر مرکز کارنگی در مسکو که شخصا با خانم هیل آشنایی دارد، به این روزنامه گفته است: «فیونا هیل سالهای زیادی است که مشغول تحقیق در مورد روسیه بود، به زبان روسی تسلط کامل دارد و بارها به روسیه سفر کرده است. هیل شخصیتی کاملا غیرسیاسی و غیرایدئولوژی گراست و به همین دلیل با سیاستمداران فعلی در واشنگتن تفاوت دارد و بدون تردید وجود وی در دولت آمریکا که با روسیه به خوبی آشنایی دارد، به شکل گیری سیاستی واقع بینانه در قبال روسیه کمک خواهد کرد.»

"ادوارد لوزانسکی" رئیس دانشگاه آمریکایی مسکو و کارشناس مسائل مربوط به آمریکا نیز معتقد است که انتصاب فیونا هیل در شرایط کنونی، گزینه چندان بدی نیست. وی توضیح داده است: «با توجه به جو حاکم بر واشنگتن که هر نوع انتصاب در سمتهای مربوط به سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، بخصوص در رابطه با روسیه، از نظر وجود ارتباط بین کاخ سفید با مسکو زیر ذره بین قرار می گیرد، انتصاب فیونا هیل، گزینه خوش بینانه‌ای به نظر می رسد. وی بدون تردید یکی از کارشناسان برجسته آمریکایی در زمینه اتحاد جماهیر شوروی و روسیه است و اگر کتابها، مقالات و سخنرانی‌های وی را تجزیه و تحلیل نمود، می توان نتیجه گیری کرد که او برغم اظهارات تندش، به اقدامات مثبت ولادیمیر پوتین اذعان داشته و درک می کند که وی در چه شرایط دشواری مجبور به اداره روسیه شده و با توجه به شرایط توانسته موفق عمل کند.»

به گفته این کارشناس، فیونا هیل حتی رئیس جمهوری روسیه را با "فرانک روزولت" رئیس جمهوری آمریکا و "شارل دوگل" رهبر فرانسه مقایسه کرده است که در شرایط بسیار دشواری رهبری کشورهایشان را برعهده گرفته و توانستند کشورشان را از یک دوره حساس و بحرانی به سلامت خارج کنند.

وی افزود: «ضمن اینکه انتصاب فیونا هیل باید تلاش‌ها برای یافتن ردپای مسکو در کاخ سفید را آرام کرده و اقدام کاملا حرفه‌ای و مناسب دونالد ترامپ در رابطه با روسیه را به مخالفان وی ثابت کند. البته خانم هیل قطعا خط مشی تعیین شده از سوی کاخ سفید در رابطه با روسیه را در پیش خواهد گرفت.»