عواقب حمله تروریستی سنت‌پترزبورگ برای روسیه

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: حادثه تروریستی روز دوشنبه در مترو شهر سنت‌پترزبورگ در حالی رخ داد که در همان روز "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در این شهر حضور یافته بود تا در آنجا با "الکساندر لوکاشنکو" همتای بلاروسی خود دیدار و گفتگو کند. بعد از این حمله تروریستی تغییری در برنامه دیدار سران دو کشور صورت نگرفت، ولی ولادیمیر پوتین در آغاز مذاکراتش اظهاراتی در این رابطه داشت و بعد از این دیدار نیز از محل وقوع حادثه بازدید کرد.

روز گذشته در روسیه اظهارات متفاوتی در رابطه با علت و عواقب این حادثه تروریستی شنیده شده است: رهبر حزب «روسیه عادل» معتقد است که هدف تروریستها «به چالش کشیدن رئیس جمهوری روسیه» بود. نمایندگان دومای روسیه اعلام کرده اند که هنوز تصمیمی برای تغییر قانون مبارزه با تروریسم در رابطه با این حمله گرفته نشده است. ضمن اینکه مخالفان دولت و مدافعان حقوق بشر در روسیه اطمینان دارند که واکنش مرسوم مقامات مسکو به حملات ترویستی تشدید اقدامات امنیتی است. جامعه شناسان نیز معتقدند که بعد از حملات تروریستی معمولا افکارعمومی روسیه کمی متشنج می شود، البته هنوز زود است که در مورد تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 سخن گفت.

"الکساندر تیتردینکو" رهبر فراکسیون حزب حاکم «روسیه واحد» در دومای دولتی روسیه به خبرنگار این روزنامه گفت: «اگر ساختارهای انتظامی برای مقابله با چنین حملاتی نیازمند قوانین مضاعفی هستند، این مسئله  مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ولی فعلا تصمیمی برای تغییر قوانین مربوط به مبارزه با تروریسم در کشور اتخاذ نشده است.»

"سرگئی میرونوف" رهبر حزب «روسیه عادل» بعید ندانست که «این اقدام سفارش شده خونین در واقع برای به چالش کشیدن ولادیمیر پوتین و از بین بردن اعتماد شهروندان نسبت به حکومت، صورت گرفته باشد.» وی به پیشنهاد حزبش در مورد قائل شدن حکم اعدام برای تروریستها اشاره کرده و گفت که حزب «روسیه واحد» با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

"دمیتری نوویکوف" نائب رئیس حزب کمونیست روسیه نیز به خبرنگار کامرسانت گفت: «این حمله در حالی صورت گرفته که نه تنها پوتین، بلکه رئیس جمهوری بلاروس نیز در سنت پترزبورگ حضور داشت و این مسئله لزوم واکنش جدی به این اقدام تروریستی را افزایش داده است. ولی هنوز هیچ اطلاعی در مورد تشدید قوانین امنیتی با توجه به این رخداد دیده نمی شود.»

دیدگاه احزاب مخالف در مورد عواقب حمله تروریستی

"پاول چیکوف" رئیس انجمن «آگورا» می گوید: «تشدید قوانین امنیتی، همواره اصلی ترین واکنش دولت به هر نوع حادثه داخلی در کشور طی چند سال گذشته بوده است. به همین دلیل باید انتظار داشت که بزودی ابتکارات قانونی در این رابطه در دومای دولتی شنیده شود.»

"امیلیا اسلابونوف" رهبر حزب «یابلاکو» نیز تاکید کرد: «این حادثه بسیار وحشتناک است، ولی اگر بخواهیم از عواقب سیاسی آن صحبت کنیم، باید بگویم که این حادثه بهانه خوبی برای تشدید اقدامات دولت خواهد شد. این حادثه این اجازه را می دهد که باردیگر به مردم تلقین شود که دشمن نه در خارج از مرزهای ما، بلکه در میان مردم است. اکنون باید منتظر سرکوب شدیدتر هر نوع اقدامات اجتماعی اعتراض آمیز سیاسی بود.»

وی همچنین معتقد است که اگر ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 شرکت کند، تشدید اقدامات علیه مخالفان وی به همین بهانه افزایش خواهد یافت.

"میخائیل وینوگرادوف" رئیس بنیاد «سیاست پترزبورگ» نیز بر این باور است که وقوع این حادثه نمی تواند شروع موفقی برای مبارزات انتخاباتی باشد. این مسئله می تواند هم باعث انسجام مردم پیرامون حکومت شود و هم ممکن است باعث تفرقه در جامعه شود.

بر اساس نتایج نظرسنجیها در روسیه، در سال 2015 حدود 58 درصد از شهروندان روس خود را در معرض تهدیدات تروریستی می دانستند، در حالیکه در سال 2016 این تعداد به بیش از 68 درصد افزایش یافت.

حمله تروریستی نتیجه اقدامات در سوریه

"کنستانتین ریمچوکوف" کارشناس و مفسر سیاسی در رابطه با حمله تروریستی روز دوشنبه در سنت پترزبورگ گفته است: «اولا این نخستین حمله تروریستی در این شهر بوده که باید به آن توجه داشت. در ثانی، سنت پترزبورگ شهر ولادیمیر پوتین است. و سوم اینکه این حمله دقیقا در روزی انجام گرفت که رئیس جمهور در این شهر بود.»

وی افزود: «هرچند تحقیقات در زمینه این حادثه تازه آغاز شده، ولی به نظر من، بدون تردید این حمله به اقدامات نظامی روسیه در سوریه نیز مربوط شده و تلاش تروریستها برای تنبیه رئیس جمهوری روسیه و ملت حامی وی بوده تا ثابت کنند که پوتین حتی نمی تواند از مردم کشور خود دفاع کند، چه رسد به ملت سوریه. و اهدافی که برای دور کردن تهدیدات تروریستی از مرزهای روسیه و نابودی گروه‌های تروریستی در هر کجا که باشند، از جمله خاک سوریه، در نظر گرفته شده، غیرقابل دسترسی است.»