واکنش متفاوت رژیم صهیونیستی به عملیات نظامی آمریکا

فاصله تصمیم گیری ترامپ برای هر کاری با انجام آن، گویا چند ساعتی بیشتر نیست! او نشان داده که مرد «عمل» است. این خاصیت اهالی تجارت است ؛ آن‌ها هرگاه برای شروع کسب و کاری یا سرمایه گذاری ایده ای به ذهن شان می رسد، به‌سرعت اقدام می کنند! وقت برای آن‌ها طلاست.

وقتی دونالد ترامپ، سکاندار کاخ سفید شد، بسیاری‌ها منتظر شروع یک جنگ با فرمول جمهوریخواهانه در گوشه ای از دنیا بودند. از همان ژانویه، شمارشگر معکوس در سردر کاخ سفید برای همه به نمایش گذاشته شد. تابلویی که هرچند نامریی است به شدت حضور آن محسوس بود! گزینه دم دستی برای ترامپ، سوریه بود؛ جایی که از قبل برای داعشی ها خط و نشان کشیده بود. شاید بی راه نباشد که بگوییم، درآمریکا برای «جنگ و صلح» منشور تعریف شده است. جمهوریخواهان، مجریان جنگ هستند و دموکرات‌ها، بانیان صلح. شاید در ظاهر، پارادوکسی تمام عیار دیده می شود، اما هم جنگ هم صلح در خدمت منافع ملی آمریکاست. وقتی پای تعامل یا تقابل واشنگتن با جهان در میان باشد، دو حزب قدیمی چنان همدل می‌شوند که‌گویی عضو یک حزب بزرگ‌تر به نام حزب «ملی» هستند. همین الان که آمریکا با موشک هایش به سوریه حمله کرده، جز عده ای محدود از دموکرات ها که برای حفظ قواعد بازی، ساز مخالف با جنگ را می زنند، بیشتر دموکرات های کنگره با تمام اختلاف نظری که با ترامپ دارند، سفت و سخت از فرمان او حمایت می کنند.

تریلر شگفتی های مرد شاپرکی!

ترامپ، پیشتر نیز اعلام کرده بود که از تصمیم هایش برای سیاست خارجی، کسی را با خبر نخواهد کرد و وقتی تصمیم هایش اجرایی شد، همه خواهند فهمید که قضیه از چه قرار است! در حالی که هیچ کس انتظار نداشت که بامداد روز جمعه، موشک های آمریکایی سر از پایگاه هوایی الشعیرات در بیاورند، اما این موضوع اتفاق افتاد و جامعه جهانی شگفت زده است. ترامپ، حالا می تواند تریلری به نام «شگفتی های مرد شاپرکی» خلق‌کند. . برای آن‌هایی که از مرد شاپرکی، اطلاعات کمتری دارند باید بگوییم که مرد شاپرکی نامی است که به یک مخلوق عجیب و غریب داده شده است که بین نوامبر 1966 تا نوامبر 1967، بارها در منطقه پوینت پلیزانت (Point Pleasant) وست ویرجیانا در حاشیه اوهایو دیده شده است. تعدادی از مشاهدان آن را حیوانی باندازه انسان و بالدار و دارای چشمان بزرگ و مشعشع سرخ رنگ توصیف کردند! راست و دروغ ماجرا پای خودشان اما این شاید یک تصویر نمادین از ترامپ امروز باشد! پرواز روز جمعه موشک های ترامپ برفراز سوریه و هدف قراردادن جنگنده های سوری، شاید آغاز یک پایان باشد. ترامپ شاید در ظاهر بخواهد با متد جرج بوش برای افغانستان 2001 ، القاعده ( حالا داعش) را نابود کند، اما به‌صورت زیرپوستی دنبال کنار زدن بشار اسد است. در طول دو، سه ماهی که از ریاست جمهوری ترامپ گذشته، به قدر کافی دشمنان قسم خورده اسد، زیر گوش رییس جمهوری آمریکا ، پچ پچ کرده اند که کار اسد را تمام کند و از همه‌نظر نیز برای این کار، بودجه در جیب آقای بیزینس من ریخته اند. ترامپ حال بر خلاف تمام شعارهایش در زمان کارزارهای انتخاباتی که اوباما را به حیف و میل منابع ملی در خاورمیانه متهم می کرد، خودش آغازگر جنگ شده است.

حمله به سوریه در کسری از ثانیه

حال سناریوی فاز اول حمله سوریه را مرور می کنیم؛ در روزهای گذشته، موضوع بمباران شیمیایی خان شیخون، استان ادلب، به بهانه ای جدی تبدیل شد. تاحدودی رسانه‌های غربی خط به خط این واقعه را پوشش دهند و البته انگشت اتهام را به سمت بشار اسد ببرند. این روند همان راهی است که پیش از این درمورد عراق نیز به کار رفته بودو حال به نظر می رسد که همان سناریو بار دیگر و این بار در سوریه قرار است اجرا شود.یک بار پیش از این گفته شده بود که سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی در اختیار حزب بعث عراق و صدام حسین قرار دارد و بهانه ای برای حمله ای شد که در نهایت ابلیسی در قامت داعش را راهی جهان امروز کرد.موضوع سلاح های شیمیایی و یافتن آنان در عراق هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت و سلاح های گفته شده در عراق یافته نشد.حال باید دید حادثه تلخ و تاسف بار خان شیخون تا کجا بهانه ای برای حضور نظامی آمریکا در سوریه خواهد شد.

نیروهای آمریکایی دست کم ۵۹ موشک به یک فرودگاه نظامی در حمص سوریه پرتاب کردند. جالب اینجاست که دونالد ترامپ اعلام کرد که خودش فرمان حمله را صادر کرده است. به گفته او این حمله هوایی به منظور دفاع از منافع ملی آمریکا انجام شده است.

به گزارش دویچه وله، موشک ها از نوع «توماهاوک» بوده و هدف آن‌ها، هواپیماها، باند فرودگاه و انبار سوخت در این فرودگاه نظامی بوده است. این موشک‌های کروز از دو ناو جنگی در شرق دریای مدیترانه شلیک شدند.

واکنش سوریه

تلویزیون دولتی سوریه از یک «اقدام پرخاشگرانه»خبر داد و گفت این حمله آمریکایی‌ها به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد. فرماندار حمص نیز اعلام کرد که تعداد زیادی در اثر این حملات کشته و زخمی شده‌اند، اما آمار دقیقی از کشته‌شدگان ارائه نکرد. به گفته او، پایگاهی که به آن حمله شده یک «مرکز پشتیبانی از نبرد سوریه علیه تروریسم» بوده است.

هشدار مسکو به واشنگتن

روسیه، اما نسبت به «پیامدهای منفی» حمله نظامی آمریکا به سوریه هشدار داد. سفیر این کشور در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «تمام مسئولیت یک عملیات نظامی بر دوش کسانی است که این اقدام پرسش‌برانگیز و تراژیک را آغاز کردند».رییس کمیسیون دفاعی و امنیتی دوما نیز به ریانووستی گفت که حمله آمریکا به یک پایگاه نظامی سوریه تلاش‌برای مبارزه با تروریسم را «تضعیف» می‌کند.ویکتور اوزِروف ادامه داد: «این حمله می‌تواند به عنوان یک عمل پرخاشگرانه آمریکا علیه سازمان ملل تلقی شود».

واکنش متفاوت رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر، اما رژیم صهیوینستی اعلام کرده که از عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه پشتیبانی می‌کند. بنیامین نتانیاهو گفت: «اسراییل تماما از تصمیم پرزیدنت ترامپ حمایت می‌کند و امیدوار است این پیام محکم در واکنش به اقدامات وحشتناک رژیم اسد نه تنها در دمشق، بلکه در تهران، پیونگ‌یانگ و هرجای دیگر نیز شنیده شود».

مهر تایید متحدان آمریکا برای حمله به سوریه

بیشتر متحدان و شرکای آمریکا در سراسر جهان از تصمیم دونالد ترامپ حمایت کردند؛ برای مثال اولاند و مرکل با انتشار بیانیه ای مشترک ، تصمیم ایالات متحده را منطقی و تاثیرگذار دانستند و بر حمایت از آن تاکید کردند.

همین گونه بریتانیا، عربستان و حتی اتحادیه اروپا از کار ترامپ ، تقدیر و از پشتیبانی از آن، خبر دادند.

واکنش دکتر ظریف

واکنش توییتری وزیر خارجه کشورمان به حمله هوایی آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه نیز حاوی مطالب مهمی بود. ظریف در پیام خود این‌گونه ساکنان جدید کاخ سفید را مورد خطاب قرار داد: « ایران به عنوان تنها قربانی اخیر استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی (که توسط صدام در دهه ۱۹۸۰ روی داد) هر‌گونه استفاده از سلاح های کشتار جمعی توسط هر فردی علیه هر شخص دیگری را محکوم می‌کند». رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه نوشت : «آمریکا به صدام برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران در دهه ۱۹۸۰ کمک کرد، سپس بر اساس اتهاماتی ساختگی در خصوص استفاده از سلاح های شیمیایی به اقدام نظامی متوسل شده: اولین بار در سال ۲۰۰۳ و اکنون در سوریه ؛ ‌حتی با وجود گذشت دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر ارتش آمریکا در همان جبهه‌ای می جنگد که القاعده و داعش در یمن و سوریه می جنگند. زمان جو سازی و فرافکنی پایان یافته است».

داستان چه می شود؟

باید منتظر باشیم و ببینیم که دامنه حمله بامداد جمعه آمریکا به سوریه، گسترده خواهد شد یا در همین حد باقی می ماند. هر چه هست، اما ترامپ، اوباما نیست و نباید از پیش بینی شگفتی‌ های مرد شاپرکی، غافل شد. دنیا باید از هر زمانی آماده تر باشد. هر چند بیشتر کشورها، درخواست جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل را داده اند، اما چه کسی است که ندادند با یک وتوی آمریکا یا بریتانیا یا حتی فرانسه، هیچ قطعنامه ای علیه واشنگتن و جنگ طلبی ترامپ، به تصویب نخواهد رسید.