جنجال هزینه‌های سرسام‌آور سفرهای‌ ترامپ

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی، هزینه‌های سرسام‌آور سفرهای‌ رئیس‌جمهور آمریکا را، که از جیب مالیات‌دهندگان پرداخت می‌شود، بررسی کرد. این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سفرهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به اقامتگاهش در فلوریدا تا کنون برای مالیات‌دهندگان آمریکایی دستکم 24  میلیون دلار هزینه داشته است در حالی که این مبلغ تقریبا برابر است با هزینه 2 سال اول ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین این کشور است.

 

ترامپ از ده هفته پیش که به ریاست جمهوری رسیده است، هفت آخر هفته را در مارئه لاگو گذرانده است. تخمین زده شده است که هر یک از این سفرها به علت اقدامات امنیتی برای رئیس جمهور، دستکم 3 میلیون دلار هزینه دارد.

 

در کل، هزینه سفر اوباما در 8 سال دوران ریاست جمهوری‌اش 97 میلیون دلار بوده است که میانگین آن سالانه 12/1 میلیون دلار محاسبه شده است. این در حالی است که ترامپ این مبلغ را در اولین ماه ریاست جمهوری خود خرج کرده است. وی در سه تعطیلاتی که برای بازی گلف سپری کرده ده میلیون دلار هزینه کرده است.

 

در عین حال هزینه سفر و اقدامات امنیتی برای کل خانواده ترامپ احتمالا بسیار بیشتر است زیرا ملانیا، بانوی اول و بارون، کوچکترین پسر ترامپ، دستکم تا سپتامبر در نیویورک زندگی می‌کنند و اداره پلیس نیویورک اعلام کرده است برای حفاظت از بانوی اول و پسرش در برج ترامپ، روزانه بین 127 تا 146 هزار دلار هزینه می شود.

 

پس از میزبانی ترامپ از رئیس جمهور چین در مارئه لاگو در این آخر هفته، میانگین سفرهای ترامپ به فلوریدا حدود 2 میلیون و 400 هزار دلار در هفته خواهد شد که اگر این روند ادامه یابد، هزینه‌های وی فقط در ده ماه اول ریاست جمهوری‌اش، معادل 97 میلیون دلار هزینه کل ریاست جمهوری اوباما خواهد بود.

 

منتقدان گفته‌اند اگر رئیس جمهور آمریکا این سفرها را کاهش بدهد، می‌تواند هزینه برنامه‌های امنیت اجتماعی و هنری را که قصد کاهش آنها را دارد، با این پول بپردازد.

 

دولت ترامپ در نظر دارد 579 میلیون دلار از هزینه های سازمان های دولتی را کاهش دهد و این مبلغ فقط کمی کمتر از 600 میلیون دلار هزینه اقدامات امنیتی است که از جیب مالیات‌دهندگان برای سفرهای وی در مارئه لاگو در این دوره از ریاست جمهوری‌اش صرف می‌شود. 

 

ترامپ پیش از مراسم تحلیف خود، بارها از گلف بازی اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش انتقاد کرده بود.

 

وی در اکتبر 2014 در توئیتر نوشته بود: «چطور می‌توان باور کرد که با همه مشکلات و گرفتاری‌هایی که آمریکا دارد، رئیس جمهور اوباما یک روز را صرف بازی گلف می‌کند؟»

 

ترامپ افزوده بود عاشق گلف است؛ اما اگر به کاخ سفید برود، دیگر هرگز روی بسیاری از مکان هایی که برای گلف می رود را نخواهد دید و تمام مدت در کاخ سفید می‌ماند و کار می‌کند.