واکنش احزاب دولتی آلمانی درباره عواقب حمله آمریکا به سوریه

روزنامه "هندلزبلات" آلمان در گزارشی نوشت: بر اساس نظر سنجی ها اکثر شهروندان آلمانی حمله هوایی آمریکا به سوریه را غلط ارزیابی کرده و احزاب دولتی آلمان درباره عواقب این حمله ابراز نگرانی کرده اند.

به نوشته این روزنامه آلمانی، رئیس جمهور آمریکا با حمله موشکی علیه سوریه یک دگرگونی 180 درجه ای را در سیاست سوریه نشان داد. حالا این پرسش ها مطرح است که روسیه چگونه به حمله آمریکا در سوریه واکنش نشان می دهد؟ آیا آمریکا می تواند شرکای خود در ناتو را به میدان جنگ سوریه بکشاند؟

در آلمان نگرانی ها درباره این دخالت نظامی آمریکا در سوریه و عواقب آن افزایش می یابد.

"رالف موتسنیش"، معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره به روزنامه "هندلز بلات" گفته است که حالا در مبارزات انتخاباتی ما و مشاوره ها برای بودجه آینده، رئیس جمهور آمریکا این نظامی گری را اولویت مطلق خود قرار داده است. اما ترامپ تا به حال همواره توانایی های نیروهای مسلح خود را زیر سوال قرار داده و به انتخاب کنندگان آمریکایی قول داده بود که آمریکا را در مناطق بحرانی بین المللی درگیر نکند. ظاهرا این گفته های ترامپ دیگر معتبر نیست.

این سیاستمدار بلند پایه آلمانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که حالا مسئله مهم تر این است که آیا این اقدام نظامی یک موضوع شامل یک استراتژِی کلی سیاسی است. در این باره تردید وجود دارد که اولویت های سیاسی آمریکا در عرض چند روز بر عکس شده باشد.

"یورگن هاردت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب متحد مسیحی آلمان نیز در این باره به روزنامه هندلزبلات گفت: واکنش آمریکا قابل درک بوده و احتمالا از شرایط بدتر جلوگیری می کند.

وی در عین حال گفت که از طریق وقایع در هفته های اخیر راه حل دیپلماتیک درگیری های سوریه همچنان سخت تر شده است. یک آینده صلح آمیز برای سوریه که در آن اسد آن گونه که روسیه می خواهد نقشی را ایفا کند همچنان بعیدتر به نظر می رسد.

وی افزود: با این حال حالا باید همه کانال های دیپلماتیک فعال شود تا روی اسد و حامیانش تاثیر بگذارد. وفاداری پوتین به اسد ظاهرا هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

بر اساس جدیدترین نظر سنجی که موسسه "امنید" به سفارش نشریه "بیلد" آلمان انجام داده است، اکثر شهروندان آلمانی نیز حمله آمریکا به سوریه را محکوم کرده اند.

بر این اساس تنها 26 درصد شهروندان آلمانی حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی ارتش سوریه را درست ارزیابی می کنند. 59 درصد نظری خلاف این داشته و 15 درصد نیز در پاسخ به این سوال با نمی دانم پاسخ دادند.

80 درصد شهروندان آلمانی نیز بر این عقیده اند که این حمله باید به عنوان اقدامی تنها برای یک بار باقی مانده و ادمه نیابد. 9 درصد نیز بر این باورند که این گونه حملات آمریکا باید ادامه یابد و 11 درصد نیز با نمی دانم پاسخ دادند.