آمریکا، روسیه را به گسترش حادثه شیمیایی سوریه متهم کرد

به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا در برنامه «دیس ویک» شبکه تلویزیونی‌ای بی سی مدعی شد مسکو از اجرای توافنقامه سال 2013 برای امن و نابود سازی تسلیحات شیمیایی در سوریه، خودداری کرده است.

وی افزود: به نظر من قصور واقعی در اینجا، خودداری روسیه از اجرای تعهداتش بر اساس توافقنامه تسلیحات شیمیایی بوده که در سال 2013 به آن پیوسته است.

به گفته وزیر امورخارجه آمریکا، حمله اخیر موشکی آمریکا و حمله وحشتناک با سلاح های شیمیایی در ابعاد گسترده، به علت خودداری روسیه در اجرای تعهداتش در برابر جامعه بین‌المللی بود.

تیلرسون که انتظار می رود در هفته جاری برای مذاکره با مقام های روس به مسکو سفر کند، از متهم کردن روسیه به مداخله مستقیم در طراحی یا اجرای حمله شیمیایی سه شنبه گذشته سوریه خودداری کرد و گفت: به هیچ گونه شواهد و مدارک متقن در باره همدستی روسیه با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، دست نیافته است.

وی گفت: آمریکا انتظار دارد روسیه با تجدیدنظر در ائتلاف خود با اسد، موضع سخت تری در برابر سوریه در پیش گیرد، زیرا هر بار که چنین حملات وحشتناکی رخ می دهد، روسیه را به مقداری از مسئولیت نزدیک تر می کند.

تیلرسون گفت: به جز این، تغییری در موضع نظامی ما نسبت به سوریه رخ نداده است.

وی این سخنان را تنها چند روز پس از شلیک ده ها فروند موشک کروز ایالات متحده به یک پایگاه هوایی سوریه به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بیان کرد که موجب واکنش فوری ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شد که گفت: این حمله به روابط آمریکا و روسیه آسیب می رساند.