انگلیس در پی اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه

 به نقل از پرس تی وی ، یکی از سخنگویان دولت انگلیس گفت اگر روسیه از حمایت از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، دست برندارد، لندن با همکاری شرکای بین‌المللی‌اش تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال خواهد کرد.

 

وی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما در حال مذاکره با شرکای اصلی‌مان هستیم تا فشار بیشتری به این رژیم (سوریه) و آن‌هایی که از آن حمایت می‌کنند، از جمله روس‌ها، بیاوریم.»

 

وی همچنین گفت ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، روز یکشنبه با جاستین ترودو، همتای کانادایی‌اش، گفتگو و دو طرف بر لزوم حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه تأکید کردند.

 

این اظهارات در حالی مطرح شد که وزرای امور خارجۀ گروه 7 کشور صنعتی روز دوشنبه در شهر لوکای ایتالیا گرد هم آمدند. انتظار می‌رود این نشست تحت تأثیر حملۀ شیمیایی هفتۀ گذشته در سوریه برگزار شود.

 

وزرای امور خارجۀ آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در مذاکرات لوکا حضور دارند.

 

بوریس جانسون، وزیر امور خارجۀ انگلیس، قرار است در نشست گروه 7 در واکنش به حملۀ شیمیایی هفتۀ گذشته در سوریه که غرب دولت دمشق را مسئول آن می‌داند، «تحریم‌هایی تنبیهی» را علیه دولت اسد پیشنهاد کند.

 

این در حالی است که دولت سوریه شدیداً انجام حملۀ شیمیایی در ادلب را رد می‌کند؛ روسیه نیز می‌گوید انفجار مواد شیمیایی ‌بر اثر حمله هوایی ارتش سوریه به یک انبار تسلیحاتی تروریست‌ها صورت گرفته است. در این حمله بیش از 80 تن کشته شدند.

 

جانسون در گفتگو با روزنامۀ سان گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با صدور دستور شلیک 59 موشک کروز به پایگاه هوایی الشعیرات، جایی که غرب معتقد است حملات هوایی از آنجا انجام شده است، «پیامی واضح و یکپارچه» ارسال کرد.

 

روسیه در واکنش به حملات موشکی آمریکا به روسیه گفت این اقدام نظامی «خطوط قرمز» را رد کرد. مسکو همچنین تهدید کرد اگر حملات بیشتری به سوریه انجام شود، «با قدرت (به این حملات) پاسخ خواهد داد.»