روش حکومت‌داری در ایالات‌متحده آمریکا به دنبال قدرت گرفتن دونالد ترامپ با اشتباهات استراتژیک روبه‌رو شده است. حضور خویشاوندان و افراد نزدیک به ترامپ در کاخ سفید چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

گرچه سیاست خارجی کشورها از منابع مختلف تأثیر می‌پذیرند و متغیرهای فردی یکی از این مؤلفه‌ها است؛ اما به نظر می‌رسد نقش این متغیر در دولت ترامپ بسیار جدی است. مطرح‌شدن تأثیرگذاری ایوانکا ترامپ بر پدرش برای حمله به سوریه یکی از مضحک­ترین نمونه‌های این موضوع می‌تواند باشد. داماد ترامپ نیز در طی چند ماه گذشته مسئولیت‌های مختلفی به دست آورده است. سفر اخیر وی به عراق نشان می‌دهد که جرد کوشنر پرونده‌های متفاوتی در اختیار خواهد گرفت. چراکه وی پیش‌ از این مسئولیت‌هایی چون پیشبرد روند سازش در غرب آسیا، اصلاح ساختار اداری دولت فدرال و غیره داشته است.

به نظر می‌رسد اکثر مسئولیت‌هایی که به خویشاوندان و افراد نزدیک به ترامپ واگذار شده، بدون توجهی به تخصص لازم بوده است. بر این اساس احتمال می‌رود ضعف‌های گسترده‌ای در حوزه تصمیم‌گیری و اجرایی ایالات‌متحده به وجود بیاید.

ناپختگی برخی از افراد مشغول در کاخ سفید باعث می‌شود که متخصصان امر نیز برای کسب رضایت ترامپ در یک رقابت به سر ببرند. تبعات این حکومت‌داری در ایالات‌متحده آمریکا آثار خود را به‌ زودی به نمایش خواهد گذاشت. البته همان‌طور که اشاره شد، حمله آمریکا به سوریه یکی از نمونه‌های تصمیم‌گیری شتاب‌زده واشنگتن بود که ترامپ را به چنین حمله‌ای متقاعد کرد.

به نظر می‌رسد شیوه کنونی دخالت گسترده خویشاوندان و افراد نزدیک به ترامپ در کاخ سفید از سوی ساختار سیاسی ایالات‌متحده آمریکا طرد خواهد شد. رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای موفقیت برنامه‌های خود نیاز به یک اجماع با نهادهای دیگر از جمله کنگره دارد؛ لذا افزایش مخالفت‌ها با شیوه کنونی حکومت‌داری ترامپ باعث می‌شود که فضای حاضر چندان تداوم نداشته باشد؛ چراکه ادامه آن با شکست هرچه بیشتر طرح‌های ترامپ مواجه خواهد شد.

ترامپ به بدنه ساختاری کاخ سفید اعتقاد چندانی ندارد؛ لذا وضعیت حاضر نتیجه افکار وی محسوب می‌شود. با این‌ حال ترامپ ناچار است در قالب ساختار سیاسی ایالات‌متحده آمریکا فکر کند. اختیارات رئیس‌جمهور در این کشور گسترده است؛ اما این مقام تنها تصمیم گیر اصلی محسوب نمی‌شود. تداوم اقدامات شتاب‌زده ترامپ موجب خواهد شد که محبوبیت وی خدشه‌دار شود. چنانکه برخی از نظرسنجی‌های موجود نشان می‌دهد که میزان محبوبیت ترامپ در طی سه ماه گذشته افت چشمگیری داشته است.

در مجموع می‌توان گفت که نفوذ گسترده خویشاوندان و افراد نزدیک به ترامپ در حکومت‌داری ایالات‌متحده از نقش گسترده متغیر فردی در دولت جدید واشنگتن حکایت دارد که لزوماً تخصص لازم را برای مسئولیت‌های خود ندارند. تداوم تصمیم‌گیری‌های چنین ترکیبی تبعات چشمگیری بر عدم موفقیت طرح‌های ترامپ خواهد داشت. بخشی از ناکامی‌های اخیر وی نیز مربوط به این موضوع بوده است. کابینه خانوادگی ترامپ در کشوری چون ایالات متحده آمریکا حقایق دموکراسی واشنگتن را به نمایش می­‌گذارد.