فرمان جدید درباره نیروی کار خارجی

رئیس جمهوری آمریکا قرار است با ادعای دفاع از کارگران و محصولات آمریکایی، زمینه دستکاری برنامه صدور روادید موقت برای نیروی کار خارجی را فراهم کند.

به گفته دو منبع وابسته به کاخ سفید، ترامپ همچنین از فرمان «آمریکایی بخرید و آمریکایی استخدام کنید» برای اعمال تغییرات در شیوه خرید و تامین تدارکات دولتی استفاده خواهد کرد تا به این ترتیب استفاده از محصولات آمریکایی را در قراردادهای دولتی افزایش دهد.

این تغییرات در راستای تحقق شعار انتخاباتی ترامپ با عنوان «اول آمریکا» انجام می شود که بر مبنای آن چه در عرصه سیاست داخلی و چه خارجی، آمریکا بر همه مقدم است.

فرمانی که وی امروز سه شنبه امضا می کند، خواهان اجرای سفت و سخت همه قوانین حراستی است که بر ورود نیروی کار خارجی به آمریکا نظارت دارد و در راستای افزایش دستمزد و همچنین استخدام کارگران آمریکایی صادر می شود.

این فرمان، وزارتخانه های کار، دادگستری، امنیت داخلی و امورخارجه را به اتخاذ تدابیری برای برخورد قاطعانه با آنچه که تقلب و سوء استفاده در سیستم مهاجرتی آمریکا تلقی می شود، ملزم می کند.

طبق این فرمان، چهار وزارتخانه نامبرده باید اصلاحاتی را در برنامه صدور روادید H1B وارد کنند که تضمین کننده ورود آن دسته از نیروی کار خارجی باشد که از حداکثر دانش و توانایی مورد نیاز ایالات متحده برخوردارند.

گفتنی است طبق برنامه فعلی، اگرچه مضمون مشابهی در تعریف روادید H1B گنجانده شده است؛ علاوه بر نیروی کار بسیار زبده مانند دانشمندان، مهندسین و برنامه ریزان کامپیوتر، دیگر افراد نیز با استناد به همین نوع روادید در قالب نیروی کار وارد آمریکا می شوند.

از زمانی که ترامپ سکان کاخ سفید را به دست گرفته است، از قوانین مهاجرتی به عنوان حربه ای برای اعمال قدرت در هر دو عرصه سیاست خارجی و داخلی استفاده کرده است.

وی چندی پیش ورود اتباع ۶ کشور مسلمان به خاک آمریکا را برای یک بازه زمانی ۹۰ روزه، متوقف کرد حال آنکه با مخالفت مردم و شماری از قضات فدرال، اجرای این حکم فعلا تا مدتی نامعلوم به حال تعلیق در آمده است.