اردوغان باعث غبطه خوردن نتانیاهو می‌شود

 روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به مقایسه ترکیه با رژیم جعلی اسرائیل، درپی همه‌پرسی تغییر قانون اساسی پرداخته و نوشت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه باعث غبطه خوردن «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌‌شود.

در ابتدای این یادداشت با تشبیه دولت فعلی ترکیه و رژیم صهیونیستی به یکدیگر، آمده است: «دو دولت ملی‌گرا با تمایلات فاشیستی و نژادپرستانه...دو دولتی که تلاش می‌کنند نمایی از دموکراسی را نشان دهند اما در واقع تجاوزات خود از ارزش‌های دموکراسی را دفاع از خود در برابر نیروهای شیطانی داخلی و خارجی تصویر می‌کنند.»

هاآرتص با بیان اینکه تفاوت‌هایی میان رژیم صهیونیستی و دولت ترکیه در دادن حق انتخاب به شهروندان وجود دارد، تاکید کرد: «همه‌پرسی روز یکشنبه ترکیه خود یکی از بزرگترین تفاوت‌هاست. قانون اساسی ترکیه به شهروندانش نقشی فعال در شکل دادن نظام حکومتی و تعریف ایدئولژی دولت می‌ده (اما اسرائیل اینطور نیست) ... مردم ترکیه برای آینده خود می‌جنگند (اما) در اسرائیل هیچ اعتراضی به یک خیزش و تظاهرات عظیم تبدیل نشده است.»

در ادامه این یادداشت اردوغان و نتانیاهو به یکدیگر تشبیه شده‌اند: «نتانیاهو و اطرافیانش دقیقا از لحنی که اردوغان علیه مخالفانش استفاده می‌کند، برای بی‌اعتبار کردن چپ‌گرایان استفاده می‌کند، همانگونه که اردوغان کرد‌ها و مخالفانش را بی‌اعتبار می‌کند. با اینکه هنوز اسرائیل سران سیاسی مخالف را بازداشت نمی‌کند اما زمینه‌های ایدئولوژیک این امر هم‌اکنون بنا شده است.»

هاآرتص تاکید می‌کند نتانیاهو مانند اردوغان سعی در ترویج این عقیده دارد که برای دوست داشتن دولت و سرزمین خود، باید ابتدا رهبر خود را دوست داشت. آنها هرگونه امکان وجود جانشین سیاسی برای خود یا جایگزینی برای ایدئولوژی خود را ازبین برده‌اند.