اولین دیدار دبیر کل سازمان ملل با ترامپ

دبیر کل سازمان ملل برای نخستین بار پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، با وی در کاخ سفید دیدار و گفتگو کرده است.

این نخستین دیدار دبیر کل سازمان ملل با رئیس جمهور آمریکا بوده و این نشست در حالی برگزار شده است که واشنگتن قصد دارد منابع مالی اختصاص یافته به سازمان ملل و نهادهای آن را قطع کند.

استفان دوجاریچ سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: گوترش با اچ آر مک مستر مشار امنیت ملی ترامپ دیدار کرده و سپس این فرصت را داشته است تا با دونالد ترامپ نیز دیدار کند. دو طرف توافق کرده اند که بار دیگر در آینده نزدیک، دیدار و گفتگو کنند.

وی تصریح کرد: دبیر کل سازمان ملل احساس کرده است که در این نشست، گفتگوهای سازنده و مفیدی بین سازمان ملل و آمریکا انجام شده است.

دیپلمات های آگاه اعلام کرده اند که نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل قرار است دوشنبه با ترامپ در واشنگتن دیدار و گفتگو کنند. آمریکا ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه آوریل را بر عهده دارد.

ترامپ پیشنهاد داده است تا بودجه دیپلماسی و کمک خارجی آمریکا 28 درصد کاهش یابد که این کاهش بودجه شامل قطع منابع مالی سازمان ملل و نهادهای آن نیز خواهد بود. آمریکا بزرگترین تامین کننده منابع مالی سازمان ملل به شمار می رود و 22 درصد از بودجه 5.4 میلیارد دلاری این سازمان و 28.5 درصد بودجه حفظ صلح را تامین می کند.

مقام های سازمان ملل اعلام کردند که آمریکا فعلا 896 میلیون دلار بابت بودجه اصلی سازمان ملل بدهکار است.