گاف دادستان کل آمریکا درباره ایالت هاوایی

 کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های تندی به اظهارات جف سشنز، دادستان کل آمریکا درباره هاوایی، پنجاهمین ایالت آمریکا نشان دادند. وی برای اشاره به ایالت هاوایی از عبارت تحقیرآمیز «یک جزیره در اقیانوس آرام» استفاده کرده بود.

کاربران توییتر با استفاده از هشتگ “#IslandinthePacific” کوشیدند سشنز را وادار کنند به خاطر بیاورد که هاوایی بخشی از آمریکاست، محل تولد باراک اوباما – رئیس‌جمهور اسبق آمریکا – است، و محلی است که "پرل هاربر" در آنجا واقع شده است.

سشنز چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «شگفت‌زده شده ام که قاضی یک جزیره در اقیانوس آرام می‌تواند حکمی صادر کند تا مانع از دستیابی رئیس‌جمهور آمریکا به اختیار قانونی‌اش شود.»

منظور دادستان کل آمریکا، قاضی ایالت هاوایی بود که اجرای دومین فرمان مهاجرتی ترامپ را به دلیل تبعیض‌آمیز بودن آن در سراسر آمریکا معلق کرده است.

بنا بر اعلام شرکت "برند واچ" که تحولات شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند، عبارت «جزیره در اقیانوس آرام» که سشنز از آن برای توصیف هاوایی استفاده کرد تاکنون بیش از 27 هزار بار در اینترنت درج شده است. حساب توییتر دفتر دادستانی ایالت هاوایی نیز تصویر قانونی را به اشتراک گذاشت که در سال 1959، هاوایی را به عنوان یکی از ایالت‌های آمریکا پذیرفت. این پیام، به پرمخاطب‌ترین توییت این دفتر تبدیل شده است.

چندین سناتور آمریکایی نیز با انتشار توییت‌هایی به اظهارات سشنز معترض شدند. یک کاربر هم در حساب توییتر خود نوشت: «واقعاً متعجب هستم که یک دادستان کل با اجدادی اهل انگلیس (که خودش یک جزیره است!) می‌تواند چنین فرد متعصب نادانی باشد.»

هاوایی نخستین ایالتی بود که از دومین فرمان مهاجرتی ترامپ شکایت کرد.