اعلام یک روز عزای عمومی در افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان روز شنبه با صدور فرمانی اعلام کرد که روز یکشنبه سوم اردیبهشت 96 برای تکریم شهیدان حادثه تروریستی در لشگر 209 شاهین، عزای عمومی اعلام می شود و پرچم افغانستان در تمامی نمایندگی های سیاسی این کشور در جهان به حالت نیمه افراشته درآید.

رئیس جمهوری افغانستان در این فرمان اضافه کرده است که مراسم بزرگداشت شهیدان این حمله فردا در مسجد کاخ ریاست جمهوری و مساجد سراسر کشور برگزار شود.

حمله عصر روز جمعه به لشگر «209 شاهین» ارتش افغانستان در شمال این کشور ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته و مدعی شده که در واکنش به کشته شدن شماری از فرماندهان این گروه در عملیات ارتش در استان های «بغلان» و «قندوز» دست به این حمله زده است.

رئیس جمهوری افغانستان، امروز (شنبه) برای اظهار همدردی با خانواده قریانیان این حمله، به مزار شریف مرکز استان بلخ سفر کرد.

ریاست جمهوری افغانستان گزارش داد که اشرف غنی، امروز در رأس یک هیات عالی رتبه برای همدردی و دعا به روان شهیدان لشگر 209 شاهین ارتش که در حمله تروریستی طالبان به شهادت رسیدند، عازم بلخ شد و با حضور در این لشگر در نشست فوق العاده امنیتی فرماندهان شرکت کرد.

در این نشست که «عطا محمد نور» استاندار بلخ، «تاج محمد جاهد» وزیر کشور، «قدم شاه شهیم» فرمانده کل ارتش، «همایون فوزی» سرپرست معاونت وزارت دفاع ملی و «مهمند کتوازی» فرمانده لگشر 209 شاهین ارتش حضور داشتند، چگونگی وقوع این حمله مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که رویداد تروریستی جمعه نیازمند یک بررسی همه جانبه است.

رئیس جمهوری در این نشست دستور داده است تا نسبت به بازسازی مسجد و رستوران ارتش که در حمله تروریستی آسیب دیده است، اقدام فوری صورت گیرد.

فرمانده کل ارتش افغانستان نیز گفته است که نیروهای ویژه ارتش شامگاه جمعه به محل حادثه رسیدند و دشمنان را سرکوب کردند.

وی افزوده است که یک گروه تخصصی امنیتی، حمله تروریستی به لشگر 209 ارتش را بررسی خواهد کرد.

دکتر «عبدالرزاق سیاوش» رئیس بهداشت و درمان ارتش در این نشست گفت که با تیمی از پزشکان متخصص از کابل به مزار شریف عزیمت کرده و در درمان مجروحان پرداخته اند.

وی گفته است که وضعیت مجروحان رضایت بخش است و از تمامی امکانات برای مداوای زخمی های این حمله استفاده خواهد شد.

رئیس بهداشت و درمان ارتش افزود که با همکاری فرماندهان این لشگر، هویت شهدا شناسائی شده و آماده انتقال به استان های خود هستند.