السیسی عازم ریاض شد

 عبدالفتاح السیسی امروز یکشنبه عازم ریاض شد و قرار است نشست دوجانبه‌ای با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان برگزار و طی آن راهکارهای تقویت روابط استراتژیک دو کشور را بررسی نماید.

پایگاه الیوم السابع گزارش داد که بررسی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام دو کشور از جمله مبارزه با تروریسم که به تهدیدی برای امنیت و ثبات امت عربی و حتی کل جامعه جهانی تبدیل شده است، از محورهای گفت‌وگوی ملک سلمان و السیسی است.

ریاست‌جمهوری مصر همچنین تأکید کرد که این سفر السیسی به ریاض بنا به دعوت ملک سلمان صورت می‌گیرد.

ملک سلمان و السیسی حدود یک ماه پیش در حاشیه اجلاس سران عرب در اردن با یکدیگر دیدار کردند.

سفر السیسی به ریاض در حالی است که پیش از این روابط دو کشور بر سر اختلاف درباره سوریه و یمن وارد مرحله‌ای از تنش شده بود تا حدی که در اکتبر گذشته شرکت نفتی آرامکو عربستان صادرات 700 هزار تُن فرآورده‌های نفتی به مصر را متوقف کرد  تا اینکه ماه قبل بار دیگر صادرات خود به مصر را ازسرگرفت.

موضوع دو جزیره تیران و صنافیر و توافق مصر برای اعطای این دو جزیره به عربستان نیز از موضوعات جنجالی است که تا کنون مخالفت‌های زیاد مصری‌ها را به دنبال داشته است.

ملک سلمان آوریل سال گذشته به مصر سفر کرده و طی آن توافقنامه‌ای را با السیسی امضا کرد که به موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان اعطا می‌شود.