واکنش تند عراق به اظهارات اردوغان علیه الحشد الشعبی

 اظهارات توهین آمیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه عیله الحشد الشعبی موجب خشم محافل سیاسی و مردمی عراق شده و واکنش تند آنان را به دنبال داشت تا جایی که اعلام کردند در صورت ادامه روند مواضع توهین آمیز ترکیه علیه چهره ها و گروههای ملی عراق، باید در روابط با این کشور تجدید نظر شود.

لزوم تجدید نظر در روابط با ترکیه

این گروهها اعلام کردند چنانچه ترکیه به تلاش برای فتنه انگیزی طایفه ای و مذهبی ادامه دهد، باید در روابط با آنکارا تجدید نظر کرد.

در همین ارتباط ائتلاف ملی عراق اظهارات اردوغان علیه الحشد الشعبی مبنی بر تروریسم برشمردن آن را دخالت آشکار در امور داخلی عراق برشمرد.

الحشد الشعبی عزت عراق و سمبل مقاومت است

این ائتلاف ضمن تقبیح شدید این اظهارات، الحشد الشعبی را گروهی برخاسته از درخواست شرعی و ملی در قبال دفاع از کشور و ملت دربرابر افراط گرایی و تروریسم و طایفه گرایی دانست و تاکید کرد، الحشد الشعبی با تمام تشکیلات و اعضای آن عزت ملت عراق و سمبل مقاومت است و مواضع شجاعانه خود در نبردهای پی در پی علیه گروههای وابسته به داعش را به اثبات رساند .

این ائتلاف دولت عراق را به اتخاذ تمام اقدامات لازم برای حفظ استقلال کشور و حاکیمت آن و نیز جلوگیری از دخالت های خارجی در مسائل داخلی آن و دفاع از کرامت ملت و نیروهای شجاع آن فراخواند.

الحشد الشعبی یک ساختار ملی عراقی است

دفتر نخست وزیر عراق نیز الحشد الشعبی را یک موضوع داخلی عراقی برشمرد که دخالت در آن جایز نیست و تاکید کرد، الحشد الشعبی یک ساختار ملی عراقی است که بنابر فتوای مرجعیت آیت الله علی سیستانی شکل گرفت و در کنار نیروهای عراقی در آزادسازی خاک عراق و به ثمر نشاندن پیروزی  علیه گروه تروریستی داعش مشارکت داشت.

دفتر حیدر العبادی همچنین تاکید کرد، عراق یک کشور دارای حاکمیت مستقل است و قانون الحشد الشعبی آن را به یک گروه وابسته به دولت عراق و تحت حاکمیت آن تبدیل کرد و این نیروها به عراق و ملت آن دلبسته هستند نه به هیچ کشور دیگری و از فرماندهی کل نیروهای مسلح فرمان می گیرند.

شش سال تنش روابط ترکیه با عراق

در این میان وزارت خارجه عراق با فراخواندن سفیر عراق در بغداد، مراتب اعتراض شدید خود را به اظهارات اردوغان ابراز داشته و اعلام کرد عراق با چنین مواضع منفی مخالف است.

این در حالی است که روابط عراق و ترکیه در طول شش سال گذشته شاهد تنش شدیدی بوده است و این روند زمانی آغاز شد که آنکارا به طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور پیشین عراق پناه داد آن هم در شرایطی که او از سوی نهاد قضایی عراق به حمایت از گروههای تروریستی مسلح محکوم شده بود.

چرا روابط ترکیه و عراق رو به تنش گذاشت؟

همچنین ترکیه در قبال اهل تسنن عراق و در د فاع از آنان موضع گیری کرد و سپس نیروهای مسلح خود را به خاک عراق اعزام کرد و در شهر بعشیقه در استان نینوا برای آنان پایگاههای ویژه ای بنا کرد و با وجود درخواست پی در پی عراق ،با  خروج این نیروها از خاک این کشور مخالفت کرد.

نکته قابل توجه اینکه اظهارات اخیر اردوغان علیه الحشد الشعبی اولین مورد از این نوع از سوی یک مسئول ترک بلندپایه نیست زیرا از سه سال پیش از زمان شکل گیری الحشد الشعبی این گروه در معرض  هتک حرمت سیاستمداران و مسئولان بلندپایه ترک قرار گرفت به اضافه اینکه رسانه های ترکیه نیز در فواصل زمانی مختلف اقدامات مشابهی انجام می دادند.

در نتیجه این مواضع ترکیه، محمد المسعودی از اعضای ائتلاف اتحاد نیروهای عراقی اظهارات اردوغان  درمور عراق را دخالت مستتقیم در مسائل این کشور و اقدامی غیرقابل قبول برشمرد.