هنر خوشنویسی استانبول را با این کتاب بیشتر بشناسید

نویسندۀ کتاب، دکتر سلیمان برک است که خود از خوشنویسان معاصر ترکیه و پژوهشگر هنر خوشنویسی تُرک بوده و صاحب ده‌ها عنوان کتاب و مقاله در این موضوع می‌باشد. وی کوشیده تا در مجموعه‌ای محدود، یکصد تن از خطّاطان استانبول را معرّفی نماید و در این کار بسیار موفّق بوده است. هر خوشنویس با شرح کوتاهی از حیات و یک یا چند اثر مشهورش به مخاطبان شناسانده می‌شود.

با توجّه به کمبود منابع معتبر فارسی در خصوص هنر خوشنویسی عثمانی و ترکیه، این کتاب توسط ثریا منیری و مهدی قربانی از ترکی به فارسی ترجمه و با نام «خوشنویسان استانبول» منتشر شد. شاید پیش از این نیز در بعضی منابع فارسی، از خطّاطان بزرگ تُرک و به خصوص استادان متقدّم همچون شیخ حمدالله، حافظ عثمان، قره‌حصاری، مصطفی راقم و دیگران، نام برده شده باشد؛ امّا این نخستین بار است که اطّلاعات جامعی دربارۀ یکصد هنرمند خوشنویس تُرک در مجموعه‌ای یکپارچه به مخاطبان ارائه می‌شود. تردیدی نیست که خوشنویسان تُرک، سهم بزرگی در رشد و گسترش هنر خوشنویسی در جهان اسلام داشته‌اند و همین امر، اهمّیت شناخت و بررسی شیوه‌ها و آثار آنان را روشن می‌‏کند.

«خوشنویسان استانبول» نخستین کتابی است که در حوزۀ هنر خوشنویسی تُرکی و عثمانی در ایران منتشر می‌شود. این کتاب با ۳۵۶ تصویر و ۳۶۶ صفحه با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری ترکیه در قالب پروژۀ TEDA  توسط انتشارات پیکره در تهران به چاپ رسیده است.

مراسم رونمایی این کتاب با حضور نویسندۀ کتاب و جمعی از اساتید و علاقمندان ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در مؤسسۀ یونس امره در تهران برگزار خواهد شد.