غیبت انگلیس در نشست سران اروپایی در بروکسل

 نشست سران اتحادیه اروپا که در حدود یک ماه پس از اعلام رسمی 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در مورد آغاز روند خروج کشورش از اتحادیه اروپا برگزار می شود، به مساله آماده سازی گفت وگوهای آینده با لندن براساس راهبرد پیشنهاد 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا اختصاص دارد.

پیش‌نویس ارایه شده از سوی دونالد توسک رییس شورای اروپا در خصوص راهبرد اتحادیه اروپا در قبال خروج بریتانیا از این اتحادیه ، قرار است در نشست در بروکسل به بحث گذاشته شود.

در این راهبرد بر «توافق مرحله‌ به‌ مرحله' و تفکیک شدن مذاکرات مربوط به برگزیت با مذاکرات تجاری با لندن، تصریح‌ شده است.

در پیش‌نویس این راهبرد که بخش‌هایی از آن از سوی رسانه‌های گروهی منتشر گردیده، عنوان‌ شده است که تنها در صورت پیشرفت فراوان در مذاکرات مربوط به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، گفت‌وگو در مورد توافق تجاری با لندن می‌تواند پیش از برگزیت انجام پذیرد.

به گزارش منابع انگلیسی، دونالد توسک رییس شورای اروپا روز شنبه پیش از شروع نشست سران اروپایی، بر اهمیت موضع واحد 27 کشور اروپایی در قبال برگزیت تأکید کرد.

دونالد توسک گفت: 'نیاز است که ما به‌عنوان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا متحد عمل کنیم، و در این صورت است که می‌توانیم از مذاکرات نتیجه بگیریم که این وحدت نظر به نفع بریتانیا نیز خواهد بود.'

وی در همین حال بیان داشت: 'اتحادیه اروپا خواستار رابطه ای قوی با همسایه‌اش در آینده است، اما قبل از صحبت درباره آینده باید مسائل گذشته را حل و فصل کرد.'

رئیس شورای اروپا گفت: « اولویت نخست اروپایی ها تضمین حقوق شهروندان و خانواده های آنها در دو طرف است که تحت تاثیر برگزیت قرار خواهد گرفت.»

دونالد توسک گفت: ' کمیسیون اروپا بدین منظور فهرستی « مشخص و دقیق » از حقوقی را که اتحادیه اروپا می خواهد از آن محافظت کند، تهیه کرده است.

'دونالد توسک' رئیس شورای اروپا در نامه دعوتش به 27 عضو اتحادیه اروپا برای شرکت در اولین نشست رسمی به‌منظور بررسی راهکارهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بروکسل، تصریح کرده است که پیش از شروع مذاکرات با لندن در مورد مناسبات آتی‌ اش با این اتحادیه، بایستی وضعیت حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس که شمار آنها به بیش از 3 میلیون نفر می رسد، بحث مرزهای دو ایرلند پس از برگزیت و مساله پرداخت غرامت‌های مالی از سوی انگلیس بابت برگزیت، روشن و حل‌وفصل شود.

وی در این نامه عنوان کرد: یکی از راهبردهای کلیدی ما، که به نظر من ضامن حصول موفقیت در مذاکرات است و به همین دلیل بایستی به‌دقت از سوی اعضاء درک و پذیرفته شود، «توافق مرحله ‌به‌ مرحله» است.

توسک ادامه داد: در این راهبرد، ما درباره آینده روابطمان با بریتانیا تا زمانی که بر سر موضوعات اصلی پیرامون خروج این کشور از اتحادیه اروپا پیشرفت قابل‌توجهی حاصل نشده، گفت‌وگو نخواهیم کرد.

رئیس شورای اروپا افزود: این‌یک تاکتیک نیست اما - با توجه به محدودیت زمانی که برای حصول توافق با لندن داریم - تنها راهبرد ممکن است.

بدین ترتیب برخلاف خواست انگلیس، مذاکرات اتحادیه اروپا در مورد برگزیت براساس راهبرد یاد شد، همزمان با مذاکرات تجاری صورت نخواهد گرفت.

لندن خواهان این است که همزمان با شروع مذاکرات در مورد مساله خروج از اتحادیه اروپا، مساله مناسبات تجاری آینده لندن و بروکسل هم مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

هر چند که اتحادیه اروپا با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی انگلیس در هشتم ژوئن ( 18 تیرماه)، مذاکرات برگزیت را رسما با لندن تا پس‌ از این انتخابات شروع نخواهد کرد.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس نهم فروردین ماه با ارسال نامه ای به 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا در مورد فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون، رسما خروج بریتانیا از اتحاد اروپا را کلید زد.

 'دونالد توسک' نیز یازدهم فروردین ماه گذشته و دو روز پس از اعلام رسمی'ترزا می' در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ضمن انتشار پیش‌نویس راهبرد این اتحادیه برای مذاکرات دوساله برگزیت با انگلیس، گفت رویکرد بروکسل در این مذاکرات تنبیهی نخواهد بود.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.

در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.