انتقاد مجدد ترامپ از برجام در جشن صدمین روز ریاست جمهوری

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت اوباما، با لحنی کنایه‌آمیز به برجام اشاره کرد.

 

وی در تجمع یکصدمین روز ریاست جمهوری‌اش در جمع هوادارانش در شهر هریسبورگ در ایالت پنسیلوانیا گفت: «می‌خواهم درباره وضعیتی صحبت کنم که من و شما (از دولت قبلی) به ارث برده‌ایم. باور کنید که دولت قبلی، آشفته‌بازار را تحویل ما داد. چند دهه کشور ما در وضعی بوده است که بزرگترین سرقت فرصت‌های شغلی تاریخ جهان در آن رخ داده است. شما مردم پنسیلوانیا بهتر از هرکس دیگری این نکته را می دانید. در این مدت، کارخانه‌های ما بسته شد، فرصت‌های شغلی ما به سرقت رفت و به کشورهای دیگر انتقال یافت که در فاصله‌ای بسیار دوردست از کشورمان قرار دارند. برخی از این حقایق را شما هرگز نشنیده اید. سیاستمداران کشورمان نیز نیروهای نظامی را برای محافظت از مرزهای کشورهای دیگر گسیل می داشتند، اما مرزهای آمریکا را رها کردند تا همه قانون‌شکنان بتوانند در این مرزهای باز تردد کنند.»

 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: «آمریکا میلیاردها میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های متعدد در سطح جهان صرف کرده است، اما درحالی که تبهکاران به صورت انبوه وارد مرزهای کشورمان می شدند، برای تامین امنیت مردم خودمان کاری نکردیم. دولت (پیشین) آمریکا با عجله به سمت انعقاد قراردادهای بین‌المللی می‌رفت و آمریکا بار مالی هزینه‌ها را متحمل می شد، اما کشورهای دیگر، منافع را به دست می‌آوردند و هیچ هزینه‌ای هم نمی‌پرداختند. 

 

ترامپ اضافه کرد: این توافق‌ها دربرگیرنده توافقی همانند پیمان زیست محیطی یکجانبه پاریس است. در این توافق، آمریکا میلیاردها دلار متحمل هزینه می‌شود، اما چین، روسیه و هند برای این امر (مقابله با تغییرات زیست محیطی) هیچ کمک مالی نکرده‌اند و در آینده هم نخواهند کرد. آیا این سخنان شما را به یاد توافق هسته‌ای ایران نمی‌اندازد و اینکه این توافق هم چقدر زیبا است؟! (باکنایه)

 

وی ادامه داد: برآورد می‌شود پایبندی کامل به توافق (پاریس) سبب کوچک شدن تولید ناخالص داخلی آمریکا به میزان 2 تریلیون و 500 میلیارد دلار در مدت ده روز خواهد شد و این به معنای بسته شدن کارخانه‌ها در کشور ما است و اینکه وضعیت گذشته بار دیگر تکرار شود. اما نگران نباشید من اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ بدهد. 

 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «نکاتی که اشاره کردم، واقعیت‌های موجود است قطع نظر از اینکه از آنها خوشمان بیاید یا نه؛ اما رسانه‌های به دور از صداقت، این واقعیت‌ها را منتشر و ثبت نمی‌کنند؛ زیرا رسانه‌های واشنگتن، بخشی از مشکل هستند. اولویت‌های آن‌ها، اولویت‌های بنده و شما نیست. برنامه‌های مدنظر آنها، دغدغه‌های شما نیست. من تا دو هفته دیگر درباره پیمان پاریس هم تصمیم بزرگی خواهم گرفت. خواهید دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد. اما همه این توافق‌ها بخشی از نظام درهم شکسته است که از این سرقت و غارت ثروت آمریکا به زیان کارگران آمریکایی در سطح جهانی، منتفع شده است.»